To rozwiązanie może bardzo skrócić czas ładownia samochodów elektrycznych

LeadPhoto To rozwiązanie może bardzo skrócić czas ładownia samochodów elektrycznych
Już wkrótce ładowanie aut elektrycznych „do pełna" może trwać równie krótko, co tradycyjne tankowanie benzyną – a to za sprawą wstępnych wyników projektu naukowego FastCharge. Kilka dni temu konsorcjum badawcze zaprezentowało prototyp stacji ładowania o mocy nawet 450 kW. Punkt znajduje się w Jettingen-Scheppach niedaleko autostrady A8, pomiędzy Ulm a Augsburgiem.
Content

Nowa stacja jest odpowiednia dla pojazdów elektrycznych wszystkich marek zgodnych z europejskim wariantem (typ 2) szeroko stosowanego systemu CCS (Combined Charging System) i można z niej korzystać bezpłatnie. Pojazd badawczy Porsche z akumulatorem o pojemności netto około 90 kWh uzyskał na nowej stacji moc ładowania ponad 400 kW. Efekt: czas ładowania potrzebny do uzyskania zasięgu pierwszych 100 km wyniósł mniej 3 min. 

Projekt naukowy FastCharge
Zainicjowany w lipcu 2016 r. projekt naukowy FastCharge otrzymał od Niemieckiego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej dofinansowanie w wysokości 7,8 mln euro. Wdrożenie wytycznych dotyczących finansowania koordynuje Niemiecka Organizacja Technologii Wodorowej i Ogniw Paliwowych (NOW). Konsorcjum przemysłowe obejmuje firmy motoryzacyjne BMW Group oraz Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG, jak również przedsiębiorstwa Allego GmbH, Phoenix Contact E-Mobility GmbH (technika ładowania) i Siemens AG (inżynieria elektryczna).

Szybkie, wygodne rozwiązania w zakresie ładowania zwiększają atrakcyjność elektromobilności – rosnąca dostępność stacji o mocy nawet 450 kW pozwala znacznie skrócić czas ładowania. Moc nowych ładowarek FastChargers jest od 3 do 9 razy wyższa od tego, co obecnie oferują szybkie ładowarki prądem stałym (DC). W ramach projektu FastCharge analizowane są warunki techniczne, jakie muszą być spełnione po stronie konstrukcji pojazdów i infrastruktury, aby umożliwić stosowanie wyjątkowo wysokich mocy ładowania. 

Prezentowane prototypy stacji ładowania wykorzystują gniazdo wypróbowanego systemu CCS (Combined Charging System) typu 2, który jest standardem w Europie, sprawdził się już w szerokiej gamie zelektryfikowanych pojazdów i jest stosowany w wielu częściach świata. Obecnie dla samochodów z gniazdem CCS dostępne są dwie stacje ładowania firmy Jettinger – można z nich korzystać bezpłatnie. Zależnie od modelu auta, nowa ultraszybka stacja ładowania współpracuje z pojazdami z napięciem akumulatora 400 V oraz 800 V. W każdym przypadku moc ładowania jest automatycznie dobierana do maksymalnych dopuszczalnych możliwości systemu danego pojazdu.

Samochód badawczy Porsche wstępnie może osiągać moc ładowania 400 kW – po raz pierwszy w aucie osobowym. Pozwala na to innowacyjny układ chłodzenia. Zapewnia on bowiem jeszcze bardziej równomierną, precyzyjną kontrolę temperatury w ogniwach.

Mobilność elektryczna z duszą sportowego samochodu Porsche
Do 2022 r. Porsche chce zainwestować w elektromobilność ponad 6 mld euro – koncentrując się zarówno na hybrydach plug-in, jak i pojazdach w pełni elektrycznych. Oznacza to, że firma z nadwyżką podwoiła swoje zaplanowane wcześniej wydatki na ten sektor – z około 3 do ponad 6 mld euro. Z dodatkowych 3 mld euro około 500 mln euro zostanie przeznaczone na rozwój modeli i wersji w gamie Porsche Taycan. Około 1 mld euro producent przeznaczy na elektryfikację i hybrydyzację obecnego portfolio, setki milionów euro wyda na rozbudowę swoich fabryk, a około 700 mln zainwestuje w nowe technologie, infrastrukturę ładowania oraz inteligentną mobilność.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!