W 2006 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Toyota zaprezentowała nowy model kompaktowego hatchbacka, który zastąpił Corollę z tym nadwoziem. Nowy Auris, oczywiście w złotym kolorze, nawiązywał stylem do ówczesnej Corolli i Yarisa, jednak został zaprojektowany całkowicie od początku. Powstał w studiu ED2 pod Niceą we Francji z myślą o europejskich klientach, podobnie jak Yaris, Corolla Verso, Avensis, IQ, a także intrygujące prototypy i koncepty, np. C-HR, ME:WE i niewielki Lexus LF-SA. Nowe auto było większe od Corolli hatchback i miało bardziej przestronne wnętrze.
Obecnie Auris należy do kilku najpopularniejszych samochodów kompaktowych w Europie, a jego wersja hybrydowa zajmuje niezagrożoną przez nikogo pozycję lidera wśród aut z alternatywnym napędem. Kompaktowa Toyota jest także poszukiwanym modelem na rynku wtórnym.
Auris 1. generacji (2007-2012)
Wersja produkcyjna kompaktowego hatchbacka ukazała się z nieco zmienionym grillem i przednimi światłami w porównaniu z modelem zaprezentowanym w Paryżu. Auto miało długość 4220 mm i szerokość 1760 mm. Pojemność bagażnika wynosiła 354 l lub 761 l po złożeniu tylnej kanapy. Samochód dostępny był z 2 silnikami benzynowymi (1.4 16V VVT-i 97 KM i 1.6 16V VVT-i 124 KM), do których w 2009 roku, przy okazji liftingu, dołączyły 1.33 VVT-i 100 KM, 1.6 Valvematic 132 KM, 1.6VVT-i Dual 125 KM oraz 1.8 Valvematic 147 KM. Wraz z nimi do 2 silników Diesla (1.4 D-4D 90 KM i 2.0 D-D 125 KM) dostępnych od 2007 roku dołączył 2.0 D-4D DPF 126 KM i 2.0 D-4D DPF 126 KM, oba z filtrem cząstek stałych. W testach bezpieczeństwa Euro NCAP w 2006 roku Auris otrzymał najwyższą notę: 5 gwiazdek.
W 2010 roku Auris zyskał ogromny atut — pełny napęd hybrydowy, dzięki czemu stał się pierwszym kompaktem oferującym trzy rodzaje napędów. Silnik benzynowy i elektryczny zapewniają łącznie 136 KM mocy, zużywając tylko 3,8 l/100 km benzyny. Ważną zaletą hybrydowego Aurisa jest cicha praca napędu oraz automatyczna przekładnia w standardzie, zwiększająca komfort podróży. Auris HSD okazał się przebojem w Europie — obecnie ponad połowa egzemplarzy sprzedawanych na kontynencie wyposażona jest w napęd spalinowo-elektryczny. W Polsce wybiera go obecnie 20% klientów.
Auris 2. generacji
Druga generacja przyniosła w 2012 roku zdecydowane zmiany stylistyczne wyglądu zewnętrznego i wnętrza, a także debiut wersji Aurisa Touring Sports (kombi). W porównaniu do poprzednika, nowy Auris był wyraźnie niższy i bardziej dynamicznie zaprojektowany. W momencie debiutu Auris miał najbardziej aerodynamiczną karoserię w segmencie. Światła z diodami LED do jazdy dziennej znalazły się we wszystkich standardach wyposażenia. Dla obu wersji nadwozia był dostępny napęd hybrydowy. Samochód został wydłużony o 55 mm. Auris Touring Sports o długości 4560 mm mógł się pochwalić 530 l pojemności bagażnika i 1658 l po złożeniu siedzeń.
W ostatni weekend zadebiutowała wersja po szeroko zakrojonym liftingu, który obejmuje stylistykę nadwozia, całkowicie przeprojektowane wnętrze, nowe lub odświeżone silniki o mniejszym zużyciu paliwa, w tym całkowicie nowy silnik benzynowy 1.2 Turbo, oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, obejmujący układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) i automatyczne światła drogowe (AHB). Odświeżony Auris wygląda bardziej elegancko — ma nowy grill, bardziej muskularne zderzaki i przeprojektowane, przymrużone światła LED, jest też mocniej osadzony na drodze. Dzięki tym zmianom upodabnia się do Avensisa nowej generacji. Auris Hybrid ma jeszcze bardziej ekonomiczny napęd hybrydowy, zużywający min. 3,4 l benzyny na 100 km.