Toyota Gazoo Racing WRC gotowa do startu w Rajdzie Monte Carlo

LeadPhoto Toyota Gazoo Racing WRC gotowa do startu w Rajdzie Monte Carlo
Toyota Gazoo Racing zrealizowała program testów przed długo oczekiwanym powrotem do Rajdowych Mistrzostw Świata. Zespół jest gotowy do startu w legendarnym rajdzie Monte Carlo, pierwszych eliminacji serii FIA WRC. Impreza odbędzie się na wymagających górskich drogach.
Content

Kierownikiem zespołu jest Tommi Mäkinen, czterokrotny mistrz świata WRC, który 4 razy stanął na najwyższym podium rajdu Monte Carlo. Yarisa WRC poprowadzą Jari-Matti Latvala (#10), jeden z najszybszych kierowców rajdowych na świecie i Juho Hänninen (#11), który od początku brał udział w programie budowy nowego samochodu rajdowego Toyoty.

Pierwszy rajd WRC, w którym Toyota wzięła udział, odbył się w 1973 roku i zakończył się zwycięstwem kanadyjskiego kierowcy Waltera Boyce’a prowadzącego Corollę. W ostatnim sezonie Toyoty w WRC w 1999 roku marka wywalczyła swoje 3. mistrzostwo producentów, również dzięki Corolli.

Doświadczenia zdobyte w rajdach FIA WRC pozwolą na ulepszenie aut seryjnych, oferowanych klientom, tak jak miało to miejsce dotychczas m.in. w przypadku startów marki w mistrzostwach świata wyścigów długodystansowych FIA WEC czy w Formule 1. Obecnie Toyota Gazoo Racing koncentruje się na dopracowywaniu samochodu i zbieraniu doświadczeń.

Rajd Monte Carlo jest najstarszym rajdem na świecie – w tym roku odbędzie się jego 85. edycja. W rozpoczynającym się właśnie sezonie obowiązują nowe regulacje, których rezultatem są jeszcze szybsze, szersze i lżejsze samochody. Rozpoczynający się w stolicy Księstwa Monako rajd o łącznej długości odcinków specjalnych poniżej 380 km nie jest najdłuższym rajdem FIA WRC, ale prawdopodobnie najtrudniejszym. Szybko zmieniająca się pogoda i zróżnicowanie nawierzchni sprawiają, że przygotowując samochód i dobierając opony trzeba iść na kompromisy, a rola załogi informującej na bieżąco o warunkach panujących na poszczególnych odcinkach staje się kluczowa.

W dniu rajdu zostaną rozegrane dwa nocne etapy w regionie Alpes-de-Haute-Provence, traktowane jako wymagający sprawdzian przed piątkowym etapem, najdłuższym w całym rajdzie (odcinki specjalne będą miały długość 160 km). W sobotę zawodnicy wystartują w okolicy Gap i dotrą do Breziers po pięciu górskich etapach. W niedzielę zawodnicy dwa razy pokonają wymagającą przełęcz Col de Turini. Ceremonia udekorowania zwycięzców odbędzie się przed Pałacem Książęcym w Monako o godzinie 15:00.

Najważniejszy na rajdzie Monte Carlo jest spokojny i otwarty umysł. Wyniki w tak dużym stopniu zależą od warunków na trasie, że sytuacja może się zmienić w ciągu sekundy. Trudno mi wypowiadać się w tej chwili na temat naszych szans w nadchodzącym sezonie, a rajd Monte Carlo także nie da nam definitywnej odpowiedzi, gdyż bardzo się różni od pozostałych eliminacji. Największym wyzwaniem był krótki czas na przygotowanie samochodu po ogłoszeniu nowych regulacji. Oczywiście wszystkie zespoły musiały zbudować w tym roku swoje samochody od samego początku, jednak nasi konkurenci mogli polegać na dotychczasowych doświadczeniach – powiedział Tommi Mäkinen, kierownik zespołu.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!