Toyota GT86 2017 z nowym trybem jazdy sportowej

LeadPhoto Toyota GT86 2017 z nowym trybem jazdy sportowej
Toyota GT86 to lekkie coupé z silnikiem umieszczonym z przodu i tylnym napędem. Jego twórcy inspirowali się bogatymi tradycjami Toyoty w dziedzinie konstrukcji samochodów sportowych. Stylistyka auta nawiązuje do dwóch legendarnych modeli – Corolli AE86 i 2000GT. Samochód wyróżnia silnik typu bokser z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który pozwolił dodatkowo obniżyć środek ciężkości pojazdu.
Content

Facelifting z 2017 roku wprowadza kilka istotnych zmian. GT86 otrzymało pewniejsze prowadzenie oraz większy komfort jazdy. Auto zyskało także nowoczesną stylistykę nadwozia, lepszą jakość wykończenia wnętrza i bogate wyposażenie. Główny inżynier modelu, Tetsuya Tada, skoncentrował się na zmianach zwiększających funkcjonalność oraz sportowy charakter auta. Ważnym źródłem wytycznych były dane zebrane podczas udziału GT86 w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring.

Nowością jest tryb jazdy sportowej Track, który pozwala kierowcy uzyskiwać wysokie osiągi auta przy ograniczonej do minimum interwencji elektronicznych systemów stabilizacji toru jazdy (VSC) oraz kontroli trakcji (TCS). Wielofunkcyjny wyświetlacz komputera pokładowego umieszczony między zegarami umożliwia w czasie rzeczywistym śledzić moment obrotowy i moc silnika oraz przeciążenia i czasy okrążeń. Toyota Motorsport oferuje także wersję rajdową GT86 CS-R3, homologowaną zgodnie z przepisami FIA Rajdowych Mistrzostw Świata. Auto daje szansę kierowcom amatorom spróbować swoich sił w międzynarodowych imprezach sportowych w samochodzie rajdowym z tylnym napędem za rozsądną cenę.

Zawieszenie

Udoskonalenia kolumn MacPhersona z przodu oraz tylnego zawieszenia dwuwahaczowego przeprowadzono z myślą o lepszym prowadzeniu i większej stabilności. Zoptymalizowany został stopień uginania się sprężyn. Dla poprawy sterowności zredukowano różnicę w obciążeniu lewej i prawej strony podczas skrętów. Amortyzatory Showa mają poprawioną charakterystykę tarcia, co ułatwia kierowanie i zwiększa stabilność. Większa średnica stabilizatora poprzecznego przyczyniła się do ograniczenia przechyłów samochodu. Opcjonalne amortyzatory SACHS pozwalają na jeszcze bardziej sportową jazdę, dodatkowo redukując przechyły i zapewniając wrażenia z jazdy.

Większa sztywność nadwozia

W odświeżonej wersji GT86 zastosowano kombinację różnych rodzajów stali o wysokiej sztywności. W tylnej części nadwozia wzrost sztywności uzyskano poprzez dodatkowe zgrzewanie punktowe przy słupkach oraz zwiększenie grubości niektórych elementów tylnego panelu i wsporników. Samochód otrzymał także wzmocnienia w zawieszeniu, przekładni i nadkolach. Aby dodatkowo ograniczyć masę samochodu, maska została wykonana z aluminium, a spojlery z cienkiej stali.

Nowy tryb Track

Sportowy samochód powinien dostarczać jak najwięcej wrażeń z jazdy. Dlatego system stabilizacji toru jazdy (VSC) otrzymał nowy tryb Track, który daje kierowcy więcej kontroli przy hamowaniu i jeździe torowej. Ustawienie Track włącza się przełącznikiem na konsoli centralnej. Powoduje ono, że VSC i kontrola trakcji (TRC) działają na minimalnym poziomie, aby kierowca mógł w większym stopniu polegać na własnych umiejętnościach. Tryb Track zwiększa wybór ustawień VSC i TRC do czterech poziomów. W normalnym trybie oba systemy działają w pełni. TRC może też być wyłączony i włączać się tylko na złej jakości nawierzchniach. Tryb Sport zwiększa dopuszczalny zakres przyspieszenia podczas jazdy bokiem, zanim systemy zareagują, pozwalając kierowcy na sprawdzanie możliwości samochodu bez ryzykowania utraty stabilności.

Aerodynamika

W modelu GT86 zastosowano warstwowy układ elementów aerodynamicznych, które przyczyniają się do większej stabilności auta, nie generując niepotrzebnego docisku ani nie zwiększając bardzo dobrego współczynnika oporu powietrza Cx 0,27. Pracując nad aerodynamiką nadwozia i podwozia, projektanci inspirowali się sprawdzonym rozwiązaniem japońskich dachów typu pagoda.

Zgodnie z wytycznymi głównego inżyniera, wprowadzono praktyczne zmiany w projekcie karoserii. Na przednim zderzaku pod grillem dodano nowy spojler z dwoma kłami, a dolna krawędź zderzaka została zakrzywiona pod kątem 45 stopni, aby poprawić przepływ powietrza. Analogicznie została uformowana także dolna krawędź tylnego dyfuzora. Nowy tylny spojler zwiększa szerokość tyłu samochodu i odpowiednio kieruje powietrze owiewające pojazd. Przepływ powietrza pod i nad spojlerem generuje optymalny docisk, zwiększający stabilność auta przy dużych prędkościach.

Silnik

Pod maską GT86 nadal pracuje niezmieniony silnik typu bokser. Jego poziome ułożenie obniża środek ciężkości samochodu. Wysokoobrotowa, wolnossąca jednostka 2.0 to konstrukcja Subaru. Toyota przeprojektowała go specjalnie do tego modelu, wprowadzając m.in. bezpośredni wtrysk paliwa D-4S, który poprawia reakcję przepustnicy oraz zwiększa moc i moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika. Napęd jest przenoszony na tylną oś przez 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynię biegów. 16-zaworowy silnik DOHC produkuje maksymalnie 200 KM (147 kW) przy 7000 obr./min oraz 205 Nm momentu obrotowego pomiędzy 6400 a 6600 obr./min. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 7,6 s ze skrzynią manualną oraz w 8,2 z przekładnią automatyczną.

Sportowy przód

Zmiany w stylistyce nadwozia GT86 pozwoliły poprawić parametry aerodynamiczne pojazdu. Przeprojektowanie przedniej części auta objęło szerszy, nisko osadzony grill i wyraźnie zaznaczoną dolną listwę przedniego zderzaka ze zintegrowanymi elementami opływowymi. Zmodernizowany przód pojazdu podkreśla jego nisko zawieszoną sylwetkę. Auto otrzymało nowe osłony świateł przeciwmgielnych LED: trzy poprzeczne pasy mają bardziej opływowy kształt. Zmodyfikowano także reflektory – w stylistyce podkreślono linie poziome, a ponadto zastosowano nowe lampy typu bi-LED (światła mijania i drogowe). Kierunkowskazy stanowią teraz rzędy pojedynczych diod LED pod ukośnymi liniami białych diod tworzących światła do jazdy dziennej. Linia boczna GT86 ma wyróżniającą się sylwetkę coupé o nisko położonym środku ciężkości, wykorzystującą elementy aerodynamiczne w stylu pagody. Kształt drzwi przypomina te z dwumiejscowego modelu 2000GT. Przednie i tylne błotniki zostały wyprofilowane pod kątem lepszej aerodynamiki i sportowego wyglądu.

Samochód ma długość 4240 mm, 1320 mm wysokości (włącznie z anteną w kształcie płetwy rekina), 1775 mm szerokości i 2570 mm rozstawu osi. W ofercie znalazły się nowe, 17-calowe obręcze kół z cienkimi szprychami wykonane z lekkich stopów, o polerowanej powierzchni w kolorze ciemnoszarym.

Stylizacja tyłu

Z tyłu pojazdu wprowadzono analogiczne zmiany, które podkreślają nisko zawieszone nadwozie i mocny wygląd. Szerszy i ciemniejszy dyfuzor tworzy wyraźny trapez, który znajduje się na tyle nisko, że zasłania tłumik. Dodatkowo poprawiono aerodynamikę tylnego spojlera i zmodyfikowano tylne reflektory LED, w których zostały podkreślone linie poziome i pojawiły się światłowody zwiększające widoczność auta. Nowe kierunkowskazy również zostały wykonane w technologii LED.

Najmniejsza kierownica w ofercie Toyoty

Nowa trójramienna kierownica o mniejszych wymiarach ma zapewnić możliwie najwygodniejszy chwyt i ułatwić manewry. Jej masa zmniejszyła się o 10 procent, a średnica o 3 mm i wynosi teraz 362 mm – jest to najmniejsza kierownica kiedykolwiek zamontowana w samochodzie produkcyjnym Toyoty. Przekrój obręczy został precyzyjnie wyliczony w taki sposób, aby ramiona kierowcy naturalnie opadały lekko do wewnątrz, co zapewnia bardziej sportowe odczucia. Pośrodku znajduje się posrebrzane logo modelu 86, a w wykończeniu powierzchni zastosowano efekt skrawanego metalu. Na kierownicy znajdują się dodatkowe kontrolki do sterowania nowym systemem audio i wyświetlaczem TFT.

Ekrany wielofunkcyjne

Kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala znajduje się na zmodyfikowanej tablicy rozdzielczej z trzema zegarami. Można na nim sprawdzić informacje o zużyciu paliwa, temperaturze płynu chłodniczego i przejechanej trasie, a także dane związane ze sportową jazdą, np. monitor przeciążenia, wykresy mocy i momentu obrotowego, stoper i czasy okrążeń. Ekran wyświetla także ostrzeżenia, np. o niedomkniętych drzwiach czy niskim poziomie płynu w chłodnicy. Korzystanie z niego ułatwiają przełączniki na kierownicy. Obrotomierz zmodyfikowano w taki sposób, że wartość 7000 obr./min, przy której auto osiąga największą moc, znajduje się na górze wskaźnika.

Konsola centralna z ekranem dotykowym

Na konsoli centralnej znajduje się nowy wyświetlacz o przekątnej 6,1 cala obsługujący multimedia. Zaktualizowany system multimedialny z nawigacją Toyota Touch 2 & Go ma bardziej intuicyjny interfejs użytkownika, oferuje 3-letnią aktualizację map i dostęp do usług internetowych, w tym bieżących informacji o natężeniu ruchu oraz wyszukiwarki Google i serwisu Twitter.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!