Pojazd, wykorzystując wodór – paliwo przyszłości – jako źródło energii elektrycznej, wyznacza w dzisiejszej motoryzacji nowe standardy w dziedzinie parametrów środowiskowych, a przy tym oferuje osiągi, komfort jazdy i funkcjonalność, znane z tradycyjnych samochodów napędzanych silnikami spalinowymi.
System Ogniw Paliwowych Toyoty (Toyota Fuel Cell System, TFCS) wykorzystuje zarówno technologię ogniw, jak i technologię hybrydową. Toyota wynalazła i opatentowała w trakcie badań nad nowym, autorskim napędem system ogniw paliwowych, oraz zbiorniki sprężonego wodoru, co daje firmie olbrzymią przewagę nad pozostałymi producentami. Napęd TFCS jest bardziej efektywny energetycznie od każdego znanego do tej pory silnika spalinowego, jednocześnie nie emitując dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń. Użytkownicy Toyoty Mirai będą mieli do dyspozycji ten sam poziom komfortu, osiągów i funkcjonalności, jakim cechują się współczesne pojazdy segmentu D. Oznacza to m.in. duży zasięg pojazdu, oraz pełne tankowanie wodoru w zaledwie trzy minuty.
Mirai ma wszystko, czego można oczekiwać od samochodu przyszłości: jedyne w swoim rodzaju nadwozie, niesamowite doznania z prowadzenia dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości, oraz bezszelestny napęd, który dzięki mocnemu silnikowi elektrycznemu zapewnia bardzo dobre osiągi.
Wodór można pozyskiwać zarówno z zasobów naturalnych, jak i z efektów działania człowieka, np. z przetwarzania odpadów ściekowych. Można go także pozyskiwać z wody, w tym poprzez wykorzystanie energii odnawialnej, pochodzącej z elektrowni słonecznych lub wiatrowych. Po sprężeniu, wodór ma wyraźnie większą od współczesnych akumulatorów gęstość energetyczną, do tego można go relatywnie łatwo przechowywać i transportować. Właśnie dlatego z wodorem wiąże się dziś największe nadzieje, traktując go jako potencjalne źródło energii do różnych zastosowań. Samochody z ogniwami paliwowymi już teraz są w stanie produkować energię elektryczną z wodoru, przez co stają się istotnym czynnikiem rozwoju technologicznego.
Toyota Mirai w Europie
Debiut rynkowy: wrzesień 2015 roku;
Dostępność: Wielka Brytania, Dania, Niemcy; pozostałe rynki w 2017 roku;
Plan sprzedaży: 50-100 samochodów rocznie (2015 i 2016 rok);
Szacowana cena: 66 tys. Euro + VAT (Niemcy);
Produkcja: Fabryka Motomachi, Toyota Motor Corporation.
UWAGA! Opisowi pojazdu Toyota Mirai poświęcony został oddzielny tekst! Zapraszamy do lektury autoranking.pl