Toyota Prius IV: świetny wynik w testach zderzeniowych IIHS

LeadPhoto Toyota Prius IV: świetny wynik w testach zderzeniowych IIHS
Najnowsza japońska hybryda, Toyota Prius otrzymała najwyższe noty w testach zderzeniowych dwóch najważniejszych amerykańskich instytucji, badających bezpieczeństwo pojazdów.
Content

W ostatni weekend w polskich salonach zadebiutował Prius czwartej generacji, a wraz z nim najbardziej wydajny napęd hybrydowy w historii tego modelu. Samochód wprowadził także do sprzedaży następną generację systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, w których czujnik laserowy został zastąpiony radarem, o znacznie większym zasięgu i precyzji. Na poprawę bezpieczeństwa Priusa wpłynęło także o 60 proc. sztywniejsze nadwozie, zbudowane na nowej platformie TNGA.

Bezpieczeństwo nowego Priusa zostało niedawno sprawdzone przez dwa wiodące, amerykańskie ośrodki badawcze – National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). IIHS przyznał Priusowi najwyższy tytuł Top Safety Pick+, zaś od rządowej agencji NHTSA samochód otrzymał maksymalne pięć gwiazdek.

W badaniach IIHS Prius 2016 uzyskał najwyższe noty „good” we wszystkich pięciu testach, w tym w najbardziej wymagającym zderzeniu jedną czwartą przodu auta. Jest to stosunkowo nowy test, opracowany przez IIHS na podstawie analizy przebiegu wypadków, zgłoszonych amerykańskim ubezpieczycielom. Symuluje on zderzenie z drzewem lub zahaczenie o nadjeżdżający z naprzeciwka samochód częścią maski. W wielu modelach taka kolizja doprowadziła do znacznie groźniejszych dla życia i zdrowia odkształceń przedziału pasażerskiego, niż zderzenie czołowe pełną szerokością maski. Nowy Prius uzyskał w tym sprawdzianie maksymalną ocenę.

Specjaliści IIHS sprawdzili ponadto działanie aktywnego systemu zapobiegającego kolizjom, dostępnego w pakiecie Toyota Safety Sense. Automatyczne hamowanie awaryjne zadziałało prawidłowo w standardowych testach IIHS przy prędkościach 20 i 40 km/h. System ostrzegania o niebezpieczeństwie zderzenia także spełnił kryteria agencji. Bardzo dobre wyniki wszystkich badań były podstawą przyznania Priusowi tytułu Top Safety Pick+.

Prius 2016 jest wyposażony w nową generację pakietu Toyota Safety Sense, w którym czujnik laserowy został zastąpiony bardziej precyzyjnym radarem. Systemy bezpieczeństwa o zwiększonym zasięgu i większej precyzji działania, niż w pakiecie TSS pierwszej generacji, są dostępne we wszystkich wersjach wyposażenia.

Podstawowa wersja Active zawiera układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (LDA), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), automatyczne światła drogowe (AHB), adaptacyjny tempomat (ACC) i system monitorujący zmęczenie kierowcy (SWS). Na standardowe wyposażenie Priusa składają się także pełne światła Bi-LED, system wspomagający pokonywanie podjazdu (HAC) i 7 poduszek powietrznych.

W wersji Premium, pakiet bezpieczeństwa został rozszerzony o system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) i kolorowy wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD), który ułatwia sprawdzanie podstawowych danych, np. prędkości pojazdu, bez odrywania wzroku od drogi. Wersja Prestige otrzymała system automatycznego parkowania SIPA.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!