Toyota ProAce Van 2016: nowość w segmencie aut użytkowych

LeadPhoto Toyota ProAce Van 2016: nowość w segmencie aut użytkowych
Rynek samochodów dostawczych do 3,5 tony rośnie w Polsce bardzo dynamicznie. W roku 2015 sprzedaż nowych samochodów wyniosła ponad 53 285 aut, co oznacza wzrost o ponad 22 proc. Właśnie teraz pojawił się na nim nowy gracz. Zadanie ma niełatwe, bo musi się zmierzyć z takimi przeciwnikami, jak Fiat Ducato, Ford Transit czy Volkswagen Transporter. Nowa Toyota Proace Van to wersja przeznaczona do ciężkiej pracy. Sprawdzi się jako wół roboczy dla małego i średniego, a także dużego biznesu.
Content

Marek Wieliński
Motobiz.pl

Pierwszą ProAce generację zaprezentowano w 2012 roku na salonie samochodowym w Hanowerze. Był to samochód dostawczy, produkowany przez Toyotę, we współpracy dwoma innymi koncernami: PSA i Fiatem. Postały bliźniacze modele: Citroen Jumpy, Peugeot Expert i Fiat Scudo. Konstrukcje całej czwórki były zbliżone, auta różniły się głównie stylistyką. Toyota ProAce powstawała m. in. w wersji furgon.
Druga generacja modelu ProAce zadebiutowała w tym roku na Salonie Samochodowym w Genewie. Toyota znów podjęła się bliskiej współpracy z francuskim koncernem PSA, tym razem już bez udziału Fiata. Najnowszy samochód to kolejny etap realizacji umowy o współpracy koncernów, obowiązującej do 2020 roku. Tak narodziły się „Trojaczki z Valenciennes”, produkowane we Francji i oferowane jako: Toyota ProAce, Citroen SpaceTourer i Peugeot Traveller. Wszystkie trzy modele mają te same charakterystyki techniczne, silniki i wyposażenie, ale zachowują odrębną stylistykę, typową dla każdej z marek.
Proace Van jest dostępny w dwóch wersjach wyposażenia, trzech rozmiarach nadwozia i z dwiema długościami rozstawu osi. Około 20 proc. rynku lekkich samochodów dostawczych stanowią samochody o średniej ładowności do 1 400 kg (tzw. Medium Duty Van, MDV). W kategorii MDV znajduje się kilka podsegmentów, takich jak van, kombi czy samochód dostawczy z platformą. Dlatego Proace Van oferuje klientom różne warianty, które należą do większości typów samochodów użytkowych.

Najkrótszy w segmencie

Unikalnym wariantem jest odmiana Proace Van Compact. Samochód o długości 4,6 m i rozstawie osi 2,9 m jest najkrótszym autem w segmencie MDV, tworząc nową podklasę. Dzięki specjalnemu projektowi wnętrza, wykazuje się ładownością typową dla vana średniej wielkości, zachowując niskie zużycie paliwa, typowe dla minivanów. W kabinie znajdują się trzy miejsca siedzące. Część bagażowa ma długość 2,1 m i szerokość 1,6 m, oferując objętość przestrzeni ładunkowej na poziomie 4,6 m kw.
Pozostałe wersje to 9-osobowe kombi, wersja z platformą i z dwoma rzędami siedzeń, które umożliwiają montaż specjalistycznych typów zabudowy – te będą dostępne w pierwszym kwartale 2017 roku.

Silniki

Pod maską może się znaleźć jeden z pięciu silników Diesla o pojemnościach 1.6 i 2.0 l o zakresie mocy od 95 do 180 KM, dysponujące maksymalnym momentem obrotowym do 370 Nm. Silniki współpracują z manualną skrzynią biegów – w przypadku jednostki o mocy 180 KM – z automatyczną skrzynią biegów. Najoszczędniejsze jednostki zapewniają spalanie na poziomie 5,2 l/100 km. Wszystkie spełniają normę Euro 6. Zbiornik AdBlue o pojemności 22,5 l wystarcza na pokonanie ok. 15 tys. km. Standardowe okresy międzyprzeglądowe to 2 lata z limitem przebiegu 40 tys. km, co przyczynia się do niskich kosztów utrzymania auta.

Wyposażenie obejmuje m.in. automatyczne drzwi przesuwne, trzy miejsca siedzące z przodu, także w wersji Compact, i nowy system Smart Cargo, który łączy otwieraną przegrodę z unoszonym przednim siedzeniem pasażera, aby zwiększyć długość przestrzeni bagażowej o 1,16 m, a ładowność o 0,5 m sześć.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa stał się standardem również w tej klasie samochodów. Wersja osobowa - ProAce Verso - otrzymała 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. W każdej wersji dostępny jest pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Jak każdy samochód japońskiej marki, ProAce Van jest objęty gwarancją na 3 lata lub 100 tys. km.

Trzy wersje – wiele możliwości

Nowe auto dostawcze występuje w trzech wersjach nadwozia: Compact, Medium i Long. Opisywana na wstępie wersja Compact ma promień skrętu 11,3 m, dzięki czemu pojazd umożliwia łatwe manewrowanie i parkowanie w gęsto zabudowanych obszarach. W połączeniu z niewielkimi wymiarami zewnętrznymi czyni to go idealnym dostawczakiem do miasta. Compact jest dostępny w wersjach częściowo i całkowicie przeszklonej oraz furgon. Samochód wyposażono w trzy fotele w jednym rzędzie. Przestrzeń bagażowa o pojemności 4,6 m3 ma długość 2,1 m i szerokość 1,6 m. System Smart Cargo zwiększa ładowność auta do najwyzszej w klasie wartości 5,1 m sześć., dzięki wydłużeniu przestrzeni bagażowej o 116 cm do wartości 3,3 m.

Smart Cargo jest dostępny we wszystkich wersjach ProAce Van. W ramach tej opcji samochód otrzymuje dodatkowy schowek pod środkowym fotelem pasażera i ruchomy stolik, przyczepiony do oparcia fotela z uchwytem do bezpiecznego przytrzymywania przedmiotów takich jak dokumenty czy laptop.

Wersja Medium jest dostępna z nadwoziem furgon, jako półprzeszklony lub przeszklony van, z dwoma rzędami siedzeń, w wersji kombi i z platformą. Ma długość 4,9 m i rozstaw osi 3,2 m. Wraz z systemem Smart Cargo maksymalna długość przestrzeni bagażowej wynosi od 2,5 do 3,7 m, a objętość przestrzeni ładunkowej od 5,3 do 5,8 m sześć.

Wersja Long z tym samym rozstawem osi ma wydłużony tylny zwis, który zwiększa długość pojazdu do 5,3 m. Samochód jest dostępny jako furgon, półprzeszklony lub przeszklony van, wersja z dwoma rzędami siedzeń i kombi. Część bagażowa o długości 2,8 m i 1,6 m szerokości zapewnia objętość przestrzeni ładunkowej na poziomie 6,1 m sześć. System Smart Cargo zwiększa jego długość do 4 m, a objętość przestrzeni do 6,6 m sześć.

Wszystkie wersje mają przesuwne tylne drzwi z uchwytami dla osób lewo- i praworęcznych oraz podwójne tylne drzwi (50:50), otwierane na szerokość 180 stopni. Jako opcja występują także tylne drzwi, unoszone do góry. Drzwi z zawiasami 250 stopni w wersji Long, pozwalają odchylić skrzydła na ściany samochodu, co ułatwia załadunek. Wszystkie typy nadwozia mają 2,2 m szerokości i 1,9 m wysokości. Ich maksymalna ładowność wynosi 1 400 kg. Boczne drzwi mogą mieć szerokość wystarczającą do załadowania europalety.

ProAce Van dostępny jest także w wersji ze zwiększonym o 25 mm prześwitem oraz systemem Toyota Traction Select - elektronicznym systemem kontroli trakcji Toyoty do jazdy terenowej. Przełączany system ESP udostępnia trzy tryby jazdy dostosowane do jazdy po śniegu (do prędkości 50 km/h), błocie (do prędkości 80 km/h) i piachu (do 120 km/h).
Całość uzupełniają akcesoria firmy Wurth: tylna drabinka, montowane na stałe lub zdejmowane haki holownicze, relingi wyposażone w rolki, bagażniki dachowe i nośniki rurowe.

Kabina

Miejsce pracy kierowcy jest przestronne i ergonomiczne, bez ekstrawagancji. Znalazło się tu tylko to, co niezbędne: analogowe zegary i proste w obsłudze przełączniki. Pozycja za kierownicą daje dobrą widoczność, a dźwignię zmiany biegów umieszczono wysoko, ułatwiając wybór przełożeń. Dostępne są dwie wersje wyposażenia: Life i Active. Jak przystało na nowoczesnego vana, w wyposażeniu może się znaleźć odtwarzacz audio z Bluetooth i USB, klimatyzacja i chłodzony schowek, a także zdalnie sterowane zamki, automatyczne światła i wycieraczko oraz komplet czujników parkowania i kamera cofania. Są nawet boczne poduszki powietrzne i ksenonowe reflektory, podnoszące bezpieczeństwo jazdy, podobnie jak pakiet Toyota Safety Sense z układem ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, rozpoznawania znaków drogowych, system wykrywania zmęczenia kierowcy i automatycznymi światłami drogowymi. W rozbudowanym pakiecie znajdują się układ ostrzegania o ryzyku zderzenia z samochodem lub pieszym, system automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych, aktywny tempomat i automatyczne doświetlanie zakrętów.

Nowa Toyota ProAce Van to godny konkurent dla obecnych od lat na rynku liderów segmentu. Samochód uniwersalny, zaprojektowany z myślą o ekonomicznym transporcie w zatłoczonych centrach miast. Wybór wyposażenia oraz kilka prostych, funkcjonalnych rozwiązań podnosi jego funkcjonalność. W dodatku, jak bywa w przypadku samochodów Toyoty - możemy liczyć na dobry i rzadko odwiedzany serwis oraz wysoką wartość auta przy odsprzedaży.

Movie
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!