Toyota Racing Mistrzem Świata WEC

LeadPhoto Toyota Racing Mistrzem Świata WEC
TOYOTA Racing zdobyła mistrzostwo świata producentów i kierowców po sukcesie w 6- godzinnym wyścigu w San Paulo, ostatnim w serii FIA World Endurance Championship 2014.
Content

Zespół Toyota Racing zwyciężył w klasyfikacji producentów po raz pierwszy od wygranej w FIA World Rally Championship w 1999 roku. Sukces Toyoty potwierdza rosnącą przewagę technologii hybrydowej nad konwencjonalną. Szczególnie mocno widać to w wyścigach długodystansowych, które wymagają połączenia ekstremalnych osiągów z niezawodnością i wytrzymałością konstrukcji. Samochody hybrydowe zajęły trzy pierwsze miejsca w klasyfikacji producentów.

Zwycięstwo Toyoty w tegorocznym cyklu to efekt ponad 17 lat pracy i udoskonalania technologii hybrydowej. Toyota wyprzedziła w klasyfikacji generalnej takie uznane sportowe marki jak Audi czy Porsche.

Zwycięstwo Toyoty to historyczny moment w sportach motorowych. Po raz pierwszy japoński producent zdobył mistrzostwo w serii zawodów długodystansowych od początku ich istnienia, tj. od 1953 roku.

Jest to też znaczący moment dla projektu TOYOTA HYBRID System – Racing. Pionierskie przedsięwzięcie, które wprowadziło napęd hybrydowy do sportów motorowych, rozpoczęło się w 2006 roku. W lipcu 2007 roku Toyota Supra wygrała 24-godzinny wyścig Tokachi i przeszła do historii jako pierwszy samochód hybrydowy, który zwyciężył w zawodach motorowych.

Do kolejnych sukcesów bolidów hybrydowych przyczynił się stały rozwój technologii superkondensatorów, który doprowadził do powstania samochodu wyścigowego TS040 HYBRID z napędem na cztery koła, którego moc sięgnęła 1000 KM pomimo zmniejszenia zużycia paliwa o 25% w stosunku do normy z 2013 roku. W ten sposób TOYOTA nie tylko sprostała rygorystycznym wymaganiom regulacji LMP1 na 2014 rok, ale także odniosła pięć zwycięstw w ośmiu wyścigach, dwanaście razy zajęła miejsce na podium, cztery razy wykonała najszybsze okrążenie wyścigu i cztery razy startowała z pole position.

Ósmy wyścig serii w San Paulo zakończył się dla Anthony'ego Davidsona i Sébastiena Buemi zajęciem 2. miejsca. Z powodu złej pogody na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, który przerwał walkę Davidsona o zwycięstwo. Obaj kierowcy bolidu #8 zagwarantowali sobie tytuł mistrzowski już w poprzednim wyścigu w Bahrajnie.

Alex Wurz, Stéphane Sarrazin i Mike Conway prowadzący bolid #7 zajęli 4. miejsce w wyścigu po tym, jak wykonali karny przejazd przez strefę serwisową. W klasyfikacji generalnej kierowców Wurz i Sarrazin zakończyli sezon na 5. pozycji.

W roku 1983 Toyota zapoczątkowała karierę w wyścigach długodystansowych FIA World Endurance Championship. Od tego przełomowego w historii marki wydarzenia bolidy Toyoty wzięły udział w 15 wyścigach Le Mans 24 Hours, zajmując drugie pozycje w latach 1992, 1994, 1999 i 2013. W 2012 roku zadebiutowała Toyota zadebiutowała w serii ponownie, z modelem TS030, w pełni hybrydowym bolidem startującym w klasie prototypów LMP1. Nowy samochód pierwsze zwycięstwo odniósł już podczas swojego trzeciego wyścigu. Łącznie po dwóch sezonach startów ma na koncie 5 zwycięstw. Bolid został zaprojektowany i zbudowany przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) z Kolonii, gdzie siedzibę ma cały zespół wyścigowy. W przeszłości w TMG umiejscowiony był także zespół Toyota World Rally i fabryczny zespół Formuły 1. W roku 1998 TMG wydała na świat bolid TS020, który startował w wyścigach Le Mans 24 Hours w latach 1998-99. Obecnie TMG łączy uczestnictwo w motorsporcie z rozwojem zaawansowanej technologii, dostarczanej firmom zewnętrznym oraz rodzinie seryjnych modeli Toyoty.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!