Toyota RAV4 – historia pierwszego kompaktowego SUV-a

LeadPhoto Toyota RAV4 – historia pierwszego kompaktowego SUV-a
SUV-y podbijają świat. To nie teoria, to po prostu fakt. Trudno szukać dzisiaj producenta samochodów, który nie ma w swojej ofercie chociaż jednego auta tego typu. Nawet te marki, które nie kojarzą nam się z uniwersalnymi autami, radzącymi sobie w mieście i na bezdrożach, wpisują w swoje strategie produkcję SUV-ów. Ale jak to wszystko się zaczęło? Przykład przyszedł z Japonii. Oto historia Toyoty RAV4, pierwszego kompaktowego SUV-a - auta, które zrewolucjonizowało rynek i sposób patrzenia na samochody.
Content

Toyota rewolucjonizuje motoryzację
Do początku lat 90. świat był prosty. Dla kierowców jeżdżących po asfalcie budowano zwykłe auta o konstrukcji samonośnej, których silniki napędzały zwykle jedną oś, a dla tych często zapuszczających się na bezdroża – klasyczne terenówki z napędem na cztery koła, osadzone na solidnej ramie. Tę granicę postanowiła zatrzeć Toyota. Na Tokyo Motor Show w 1989 roku przedstawiła samochód koncepcyjny RAV-FOUR, o wyjątkowym – jak na auto Toyoty przystało - wyglądzie. Nazwa pojazdu wzięła się od słów Recreational Active Vehicle Four-wheel drive i oznaczała w uproszczeniu samochód rekreacyjny z napędem na cztery koła. Plan był prosty – zbudować auto łączące w sobie właściwości zwykłego auta drogowego, z możliwościami terenówki, oparte na konstrukcji samonośnej, ale z większym prześwitem i napędem na cztery koła. Niewielu spodziewało się wtedy, że są świadkami początku rewolucji, która ogarnie motoryzacyjny świat.

RAV4 – auto, które rozpoczęło modę na SUV-y
Toyota nie schowała projektu do szuflady. Wiosną 1994 roku do sprzedaży trafił model o nieco skróconej nazwie i mniej kontrowersyjnej stylistyce - RAV4. Auto odziedziczyło płytę podłogową po Corolli, dawcą silnika była Carina, a cześci elementów zawieszenia i układu przeniesienia napędu Celica GT-Four. Klienci sięgający po Toyotę RAV4 pierwszej generacji mieli do wyboru manualną albo automatyczną skrzynię biegów, nadwozie trzydrzwiowe lub pięciodrzwiowe, a także wersję z miękkim dachem. Auto sprzedawano również w odmianie wyłącznie przednionapędowej. Długość samochodu wynosiła od 3,74 m w wersji trzydrzwiowej do 4,16 metra w wersji pięciodrzwiowej. Popularność pierwszego w historii kompaktowego SUV-a zaskoczyła nawet jego twórców. Była tak duża, że Toyota podwoiła pierwotnie planowaną produkcję auta.

Odmiana 3-drzwiowa przechodzi do historii
Kiedy w 2000 roku Toyota wprowadziła na rynek drugą generację RAV4, samochód nie był już sam na placu boju. Inni producenci, nauczeni sukcesem Toyoty, postanowili wprowadzić na rynek SUV-y zbudowane według ich własnych wizji. W sprzedaży były już wtedy takie auta jak Subaru Forester, Honda HR-V czy Suzuki Grand Vitara. Toyota RAV4 w drugiej odsłonie nieco urosła, jej konstrukcja została usztywniona, a 70% części wykorzystanych przy budowie było elementami niespotykanymi w poprzednich wersjach SUV-a. Nie zdecydowano się na kontunuowanie produkcji odmiany z miękkim dachem, a druga generacja była zarazem ostatnią z nadwoziem w wersji trzydrzwiowej. Miejsce mechanicznej blokady centralnego mechanizmu różnicowego zastąpiło sprzęgło wiskotyczne – system zastosowany już wcześniej w Lexusie RX300. Do oferty dołączono również silnik Diesla D4-D 2.0 o mocy 116 KM. Produkcję drugiej generacji RAV4 zakończono w 2005 roku, by zrobić miejsce nowszej odsłonie modelu.

Pierwszy kompaktowy SUV z trybami jazdy
RAV4 trzeciej generacji przedstawiono po raz pierwszy na frankfurckim Motor Show w 2005 roku. Auto oparto na odnowionej platformie MC. Ponownie zdecydowano się usztywnić nadwozie, które stało się o 76% sztywniejsze w porównaniu do poprzednika. W aucie zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy, wprowadzono systemu napędu na obie osie z funkcją przełączania pomiędzy trybami jazdy. RAV4 znowu była pionierem - pierwszym autem segmentu, w którym połączono układ kontroli trakcji z systemem stabilizacji, rezygnując z pełnego napędu na cztery koła. Włączał się on jedynie wtedy, kiedy auto traciło przyczepność. To posunięcie pozytywnie wpłynęło na zużycie paliwa, a w konsekwencji również zmniejszyło emisję spalin. Nadal jednak istniała możliwość włączenia stałego napędu na obie osie, przy pomocy specjalnego przycisku. Trzeba jednak zaznaczyć, że system wyłączał się przy prędkości przekraczającej 40 km/h. RAV4 trzeciej generacji zasłynęła również bardzo szeroką paletą wersji silnikowych. W ofercie znalazł się nawet motor V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 273 koni mechanicznych, czyniący z auta wyjątkowo szybkiego SUV-a, osiągającego „setkę” w około 7 sekund!

RAV4 – samochód hybrydowy
Najnowszą generację RAV4 przedstawiono pod koniec 2012 roku w czasie Salonu Samochodowego w Los Angeles. Stylistyka auta uległa prawdziwej rewolucji (tradycja zobowiązuje) i została dostosowana do wyglądu innych modeli marki. Jeszcze większe zmiany wprowadził facelifting z 2015 roku. Stylistykę bardziej unowocześniono, auto urosło o kolejne centymetry, osiągając długość 4,6 m, czyli prawie pół metra więcej niż pierwsza generacja. Wprowadzono również istotne zmiany pod karoserią. Pojawiła się wersja z napędem hybrydowym o łącznej mocy 197 koni mechanicznych. To dynamiczne, przyspieszające od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,3 sekundy, auto wyposażono w inteligentny napęd 4x4 E-four. W takim układzie przednie koła są napędzane przy pomocy benzynowo-elektrycznego układu hybrydowego, natomiast tylną oś w ruch wprawia dodatkowa jednostka elektryczna. Praca całego systemu jest sterowana przez komputer, uwzględniający aktualną przyczepność kół.

W najnowszej odsłonie Toyoty RAV4 wprowadzono również pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Składają się na niego: układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, aktywny tempomat, układ rozpoznawania znaków drogowych, automatyczne światła drogowe i układ wykrywania zmęczenia kierowcy.  

Toyota i Tesla budują elektrycznego SUV-a
Niewielu wie, że Toyotę RAV4 stworzono również w wersji w pełni elektrycznej, która zadebiutowała w 1997 roku. Trudno się jednak dziwić małej popularności elektrycznej odmiany tego modelu, bo auto było dostępne jedynie w Stanach Zjednoczonych i to głównie w Kalifornii. Co ciekawe, w 2012 roku, na dziewięć lat po zakończeniu produkcji pierwszej generacji Toyoty RAV4 EV, około 500 z niespełna 1 500 egzemplarzy sprzedanych bądź wyleasingowanych w tym regionie nadal jeździło po drogach. W 2012 roku Toyota zdecydowała się na wypuszczenie elektrycznej RAV4 w drugiej odsłonie, tym razem bazującej na trzeciej generacji modelu. Auto opracowano we współpracy z Teslą, która dostarczyła układ napędowy i baterie. Samochód był dostępny jedynie w Kalifornii. W czasie trwającej przez trzy lata produkcji elektryczny SUV powstał w liczbie 2 600 sztuk.

Jak to w przypadku legend bywa, o historii Toyoty RAV4 można by napisać wiele, wiele więcej, niż kilka akapitów. Każda generacja tego pierwszego kompaktowego SUV-a wprowadza do świata motoryzacji coś nowego. Pozostaje czekać, na to, co przyniesie nam następna.  

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!