Te specjalne wzory, zaprojektowane w celu zmylenia „szpiegów motoryzacyjnych” chcących sfotografować nowe modele samochodów testowane na publicznych drogach, tworzą optyczną iluzję, która sprawia, że ludzkie oko nie jest w stanie skupić się na krawędziach nadwozia.
Najnowszy trójwymiarowy kamuflaż Forda o nazwie „Brick”, inspirowany po części internetowymi iluzjami optycznymi, wykorzystuje tysiące na pozór losowo ułożonych cylindrów w czarnym, szarym i białym kolorze, które tworzą chaotyczny, krzyżowy wzór. Sprawia to, że kształty nadwozia są bardzo trudno widoczne w świetle słonecznym, niezależnie od tego, czy oglądamy samochód na żywo czy na milionach zdjęć, jakie pojawiają się w Internecie.
„Prawie każdy ma dziś smartfona i może błyskawicznie dzielić się zdjęciami, przez co wszyscy - łącznie z naszymi rywalami - mogą zobaczyć samochody, które testujemy,” powiedział Lars Muehlbauer, manager ds. kamuflażu, Ford of Europe. „Projektanci tworzą piękne auta z charakterystycznymi elementami stylizacyjnymi. Naszym zadaniem jest ukrycie tych atrybutów.”
Nowe samochody są testowane na publicznych drogach w ramach rygorystycznego programu badawczo-rozwojowego. Opracowanie nowego kamuflażu zajmuje około dwóch miesięcy. Następnie jest on nanoszony na bardzo lekkie naklejki winylowe - cieńsze od ludzkiego włosa - które są aplikowane na każdy nowy samochód. Projekty są początkowo testowane na zamkniętym torze Forda, aby mieć pewność, że kamuflaż spełnia swoje zadanie.
„Staram się tworzyć projekty, które są chaotyczne i złudne dla ludzkiego oka,” powiedział Marco Porceddu, inżynier ds. prototypów w oddziale opracowywania produktów, Ford of Europe, który stworzył nowy kamuflaż. „Badałem iluzje optyczne w Internecie i opracowałem kształt, który może być kopiowany i nakładany na siebie tysiące razy. Tworzy to zarówno iluzję optyczną, jak i efekt trójwymiarowy.”
Kamuflaż Forda, odporny na ekstremalne temperatury, doskonale wpisuje się w zimowy krajobraz w Europie, natomiast w Australii i Ameryce Południowej kamuflaż ma kolory piaskowe.
„Ten kamuflaż dobrze się spisuje w niemal wszystkich warunkach środowiskowych, a jego projekt ma zaburzać kształty, powierzchnie i kolory samochodu sprawiając, że Twój mózg nie będzie potrafił rozpoznać kluczowych elementów obserwowanego samochodu,” powiedział Martin Stevens, profesor na uniwersytecie w Exeter, który od blisko 15 lat bada zagadnienie umaszczenia zwierząt i kamuflażu. „Iluzja optyczna nie sprawi, że samochód będzie niewidoczny, ale może zaburzyć postrzeganie głębi ostrości i cieni, przez co kształty auta będą trudne do rozróżnienia. Kierowcy testujący nowe modele mogą więc wykorzystać sztuczkę, którą natura stosuje do ukrycia czegoś lub ucieczki przed zagrożeniem.”
Źródło: Ford, informacja prasowa / Mototarget.pl