Trzylitrowy silnik twin-turbo: najnowocześniejsze V6 od Infiniti

LeadPhoto Trzylitrowy silnik twin-turbo: najnowocześniejsze V6 od Infiniti
To będzie najlżejszy, najmocniejszy, najmniejszy pod względem gabarytów i najoszczędniejszy silnik 3.0 V6 twin-turbo, jaki kiedykolwiek znalazł się w ofercie Infiniti.
Content

Jednostka będzie dostępna w dwóch wersjach mocy: 304 i 405 KM. Jej cechy charakterystyczne to lepsze osiągi i reakcja na gaz, kompaktowa budowa i nowy, zintegrowany kolektor wydechowy. Najnowszy silnik trafi do samochodów Infiniti już w tym roku.

Trzylitrowa jednostka napędowa V6 twin-turbo jest zupełnie nową konstrukcją z rodziny napędów VR. Nowy napęd skonstruowano z myślą o zwiększeniu radości z jazdy, oddaniu do dyspozycji kierowcy wyższej mocy i momentu obrotowego oraz zapewnieniu większej wydajności, niż oferował jakikolwiek porównywalny poprzednik.

Obniżona masa silnika i zredukowany rozmiar to w znacznej mierze efekt zastosowania lżejszego i bardziej zwartego bloku cylindrów. Silniki rodziny VR będą stosowane w nowych modelach Infiniti, konstruowanych z myślą o wszystkich rynkach świata.

Poprzedzająca rodzinę VR seria silników VQ była montowana w modelach Infiniti od 1994 roku. Od 1995 do 2008 – a więc przez 14 lat – silniki rodziny VQ co roku lądowały na liście „Ward's 10 Best Engines”.

Mocniejszy wariant tego silnika rozwija 405 KM przy 6400 obr./min. oraz 475 Nm w zakresie 1600-5200 obr./min. Słabszy, odpowiednio 304 KM przy 6400 obr./min i 400 Nm w zakresie 1600-5200 obr./min.

Wariant trzystukonny jest wyposażony w pojedynczą pompę wody, natomiast czterystukonny w dwie, co sprzyja optymalizacji bilansu termicznego przy pracy pod większym obciążeniem. Zastosowanie w czterystukonnej wersji optycznego czujnika prędkości turbosprężarki pozwoliło uzyskać większą prędkość wirowania turbiny, co wpływa na podniesienie mocy o 30 proc.

System Advanced Timing Control zapewnia lepsze reakcje na gaz. Do układu sterowania rozrządem dodano nowy elektryczny aktuator, który zwiększa szybkość reakcji przepustnicy na dyspozycje kierowcy. Dzięki precyzyjniejszej kontroli procesu spalania, silnik w efektywniejszy sposób wykorzystuje paliwo.

Nowy system twin-turbo pozwala na natychmiastowe i płynne przyspieszanie. Zoptymalizowana geometria łopatek turbiny przyczyniła się do osiągania wyższej mocy, zaś wyższa prędkość obrotowa turbiny oznacza szybsze reakcje ze strony systemu twin-turbo.

System turbodoładowania może pracować z prędkością nawet 220 000 obr./min przy jednolitym obciążeniu, a przy chwilowym jego zwiększeniu - aż do 240 000 obr., czyli z wyższą niż w jakiejkolwiek jednostce V6 do tej pory. Czujnik prędkości obrotowej turbiny w wariancie czterystukonnym pozwala na podniesienie mocy aż o 30 proc.

Konstruktorzy opracowali studzoną wodą chłodnicę pośrednią (intercooler), co jeszcze bardziej poprawia osiągi i podnosi wydajność. System ten szybko schładza powietrze, wpadające do twin-turbo, zmniejszając opóźnienie reakcji systemu doładowania.

Nowy silnik 3.0 V6 twin-turbo waży 194,8 kg, czyli o 14,1 kg mniej od poprzednika. Nowy zespół turbodoładowania z całym systemem chłodzenia to kolejne 25,8 kg. Cała jednostka napędowa waży 220,6 kg. Pod względem objętości nowy zespół napędowy jest o 19 proc. mniejszy.

Wśród rozwiązań, które wpłynęły na redukcję masy, najważniejszym jest zastosowanie nanoszonego natryskowo płaszcza ślizgowego ścian cylindrów oraz zintegrowanego kolektora wydechowego.

Nowy jest też układ zasilania z systemem bezpośredniego wtrysku benzyny DIG. Wysokociśnieniowy system DIG pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie wtryskiwaniem paliwa do komór spalania, dostarczając ściśle wyliczoną, optymalną dla danego położenia pedału gazu i prędkości obrotowej jednostki napędowej porcję benzyny, by silnik pracował płynnie i żwawo przyspieszał. System przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa o prawie 7 proc.

Jednym z najważniejszych rozwiązań zastosowanych w silniku 3.0 V6 twin-turbo jest zintegrowany kolektor wydechowy, wbudowany w głowice cylindrów. Dzięki temu możliwe było zabudowanie katalizatora spalin bliżej kanałów wydechowych, a więc skrócenie dróg przelotu spalin, co sprawia, że katalizator nagrzewa się dwukrotnie szybciej, niż w poprzednim silniku V6.

Nowy aluminiowy blok silnika skonstruowano jako „równoboczny”, a więc skok tłoka i średnica cylindra są identyczne (86,0 x 86,0 mm). W efekcie trzylitrowa jednostka V6 twin-turbo cechuje się niskim tarciem mechanicznym, wysokoobrotową charakterystyką oraz błyskawicznymi reakcjami na gaz. Moc i moment obrotowy są dostępne w szerokim zakresie prędkości obrotowych, a najwyższe wartości zapewniają w średnim zakresie obrotów, w którym silniki są zwykle najczęściej użytkowane.

Nowy silnik V6 będzie produkowany w japońskiej fabryce w Iwaki w prefekturze Fukushima.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!