Twin’RUN: odjazdowy miejski samochód

LeadPhoto Twin’RUN: odjazdowy miejski samochód
Z okazji 71. Grand Prix Monako, Renault prezentuje model Twin’Run. Ten niesamowity samochód koncepcyjny, reprezentujący segment aut miejskich, kultywuje sportowe tradycje marki i zamiłowanie do sportów samochodowych, a jednocześnie stanowi hołd dla kultowych modeli R5 Turbo i Clio V6.
Content

Jako prawdziwy wyścigowy samochód, Twin’Run jest wyposażone w wielorurową ramę, przejętą ze świata sportu i silnik V6 o mocy 320 KM, umieszczony centralnie z tyłu, opracowany na bazie jednostki napędzającej Mégane Trophy. Wzorem swojego bliźniaczego modelu Twin’Z, Twin’Run proponuje nowoczesną i zabawną wizję samochodu miejskiego. Oba samochody koncepcyjne reprezentują piąty element w strategii designu Renault. Samochód koncepcyjny Twin’Run zapowiada stylistykę przyszłego małego  samochodu miejskiego Renault.

Twin’Run wykonało pierwsze okrążenia toru przed publicznością przy okazji Grand Prix Monako. Trudno wyobrazić sobie lepszą scenerię do prezentacji tego samochodu koncepcyjnego niż trasa legendarnego toru biegnącego ulicami Monako. Twin’Run, pozycjonujące się w świecie sportowych samochodów i kultywujące zamiłowanie marki do wyścigów, wpisuje się w tradycje słynnych R5 Turbo i Clio V6. Publiczność mogła śledzić trzy bolidy podczas wyścigu, a raczej pościgu, pomyślanego jako ukłon w stronę historii Renault – na czele Twin’Run prowadzone przez Carlosa Tavaresa*, zastępcę dyrektora generalnego ds. operacyjnych, następnie Clio V6, za sterami którego siedział kierowca wyścigowy F1, Charles Pic, oraz Maxi 5 Turbo, ze słynnym Jeanem Ragnottim za kierownicą.

Twin’Run w naturalny sposób wpisuje się w linię samochodów koncepcyjnych, ilustrujących strategię designu marki Renault. Prestiżowy przód, nakreślony z rozmachem wokół logo, nawiązuje do nowej stylistyki aut Renault. Twin’Run stanowi nawiązanie do świata sportów samochodowych.

Niebieski kolor nadwozia Twin’Run symbolizuje w połączeniu z Twin’Z piąty etap w strategii designu Renault, dedykowany zabawie. Matowe wykończenie podkreśla starannie dopracowane płaszczyzny, pozwalając na znacznie bardziej precyzyjne wyeksponowanie bryły całego auta. Pokazujące bogate możliwości personalizacji, Twin’Run, łączy czerwień z niebieskim, aby bądź lepiej podkreślić grafikę designu za pomocą linii nadkoli, bądź wzmocnić sportowy charakter i atrybuty (czerwone pasy na dachu, pas na osłonie chłodnicy, supercienkie lusterka boczne, wloty powietrza w zderzaku, końcówki tylnego spojlera, linia podkreślająca obwód białych i czarnych obręczy kół).

Twin’Run zostało opracowane przy wsparciu firmy Tork Engineering/ Poclain Véhicules, wyspecjalizowanej w przygotowywaniu podwozi do zawodów samochodowych. Ten samochód koncepcyjny jest autentycznym samochodem wyścigowym: nadwozie z materiałów kompozytowych wspiera się na rurowej ramie ze stali, a umieszczony centralnie z tyłu silnik został opracowany na bazie jednostki Mégane Trophy.

Twin’Run jest wyposażone w 3,5-litrowy silnik V6 opracowany przez Alians Renault-Nissan, znajdujący się na wyposażeniu modeli Espace, Laguna i Latitude, używany również podczas wyścigów w Mégane Trophy. Ustawiony wzdłużnie w centralnym położeniu z tyłu, ten 6-cylindrowy silnik widlasty o pojemności 3498 cm3 rozwija moc 320 KM przy 6800 obr./min oraz osiąga moment obrotowy 380 Nm przy 4850 obr./min. Żywiołowy i mocny już od najniższych obrotów silnik V6 o rasowym pomruku zapewnia płynne przyspieszenie i doskonały napęd na zakrętach oraz w fazie wchodzenia na obroty. Silnik V6 współpracuje z 6-biegową skrzynią sekwencyjną SADEV, wyposażoną w samoblokujący mechanizm różnicowy, ułatwiający Twin’Run wchodzenie w zakręty i ich pokonywanie. Dwutarczowe metalowe sprzęgło zostało przejęte wprost ze świata sportów samochodowych.

 

Wloty powietrza zostały umieszczone na wysokości tylnych nadkoli. Wyloty powietrza w tylnych słupkach przyczyniają się do dobrego chłodzenia silnika. System chłodzenia został wyposażony w oryginalną stylistykę, zwracającą uwagę dobrze widocznymi w podłodze kabiny przewodami z polerowanego aluminium. Silnik jest oddzielony od miejsca kierowcy szybą z plexi.

Nadwozie z materiałów kompozytowych (poliester wzmocniony włóknem szklanym) zostało opracowane z wykorzystaniem doświadczenia nabytego w sportach samochodowych. Składa się z włókna węglowego zatopionego w masie. Technologia ta została wykorzystana w przedniej listwie aerodynamicznej, dachu, dyfuzorze i nadkolach. Pozwala ona na połączenie estetycznego wyglądu ze skutecznością działania przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów.

Dwubryłowa konstrukcja Twin’Run zapewnia doskonałą siłę nośną przy wysokiej prędkości. Niezwykle starannie dopracowano aerodynamikę modelu, który został wyposażony w dyfuzor zapewniający odpowiedni przepływ powietrza pod podwoziem, gwarantując dodatkowy docisk przy wysokich prędkościach.  

Twin’Run opiera się na wielorurowej, stalowej ramie nośnej, wykonanej ze stali o wysokiej wytrzymałości, wykorzystywanej w lotnictwie i stosowanej w autach wyczynowych. Rama ta została od początku do końca zbudowana i dopracowana przez Tork Engineering.

Na układ jezdny auta składa się przednie i tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi i niezależnymi sworzniami. Te cztery sworznie, wytaczane z litego metalu, są wykonane z aluminium lotniczego i zapewniają doskonałe osiągi na torze wyścigowym. Filtrowanie drgań i stabilizację nadwozia zapewniają montowane z przodu i z tyłu zespolone amortyzatory sprężynowe ÖHLINS. Całość uzupełniają stabilizatory poprzeczne o średnicy 22 mm z przodu i 25 mm z tyłu. Przechyły boczne zostały zminimalizowane, co korzystnie wpłynęło na zwinność i reaktywność auta. Aluminiowe, 3-częściowe obręcze kół ze specyficzną piastą z pojedynczą centralną śrubą mocującą wyposażono w 18-calowe opony marki Michelin.

Twin’Run posiada wyścigową kabinę z rurowym pałąkiem i sportowymi fotelami wyposażonymi w specjalne pasy bezpieczeństwa, ale staranne dopracowanie wnętrza zdecydowanie przekracza to, co możemy spotkać w świecie wyścigowych samochodów. Płaty drzwi i deska rozdzielcza zostały pokryte zamszem o wyglądzie przypominającym alkantarę w czerwonym i czarnym kolorze. Kubełkowe siedzenia pokryte trójkolorową alkantarą z logo Twin’Run podkreślają słynny „French touch” widoczny w tym samochodzie koncepcyjnym.

Kierowca trzyma w rękach sportową kierownicę. Tuż obok znajduje się wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów ze sterowaniem sekwencyjnym, która zapewnia pełną kontrolę nad zmianą biegów. Na wysokości dźwigni zmiany biegów znajduje się automatycznie spawany, hydrauliczny hamulec ręczny, umożliwiający wykonanie popisowych numerów, takich jak obrót o 360 stopni. Aluminiowe pedały, typowe dla samochodów wyścigowych, zostały tak zaprojektowane, żeby ułatwić dodawanie gazu piętą przy jednoczesnym hamowaniu palcami prawej stopy. Jest to rozwiązanie sprawdzone w wielu samochodach na torze (Lodgy Andros/ Duster No Limit).

Instrumenty pokładowe, umieszczone na polakierowanej na biało konsoli, mają – tak jak w każdym samochodzie wyścigowym – przede wszystkim ułatwić jego prowadzenie. Twin’Run jest wyposażone w ekran LCD XAP o przekątnej 5,5 cali, umieszczony na wysokości kierownicy. Wyświetlacz pokazuje na czerwono i niebiesko prędkość, załączony bieg i prędkość obrotową silnika, a także ciśnienie paliwa, ciśnienie w układzie sprzęgła i ciśnienie oleju. Ponadto dwa analogowe ciśnieniomierze, umieszczone pośrodku tablicy rozdzielczej, podają temperaturę oleju i płynu chłodzącego - to kolejny ukłon i nawiązanie do kultowego R5 Turbo.

Źródło: Renault

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!