Utalentowane i wielozadaniowe: Audi Q8 sport concept

LeadPhoto Utalentowane i wielozadaniowe: Audi Q8 sport concept
Przełomowa technika napędu i mocno zaakcentowany sportowy wygląd. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Genewa 2017, Audi przedstawia kolejny koncepcyjny pojazd demonstrujący potencjał przyszłej rodziny modelowej Q8.
Content

Charakterystyczne elementy poprawiające aerodynamikę zarówno w przodzie, jak i w tyle Audi Q8 sport concept, są kluczowymi dla nowej koncepcji stylistyki. Nowością jest sześciocylindrowy silnik 3.0 TFSI z układem mild hybrid i napędzaną elektrycznie sprężarką. Moc jednostki napędowej: 350 kW (476 KM) oraz wysoki moment obrotowy rzędu 700 Nm, pozwalają rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 275 km/h.

W porównaniu z konwencjonalnym modelem z sześciocylindrowym silnikiem TFSI, ale bez układu mHEV, o 20 kW mocniejsze Audi Q8 sport concept zużywa prawie litr paliwa mniej na 100 km, co skutkuje obniżeniem emisji CO2 o ok. 25 g/km.

Napęd Audi Q8 sport concept to ważny krok w kierunku optymalizacji wydajności i równowagi środowiskowej pojazdów produkowanych seryjnie. Połączenie techniki mild hybrid i silnika TFSI wyznacza nowe standardy syntezy mobilności elektrycznej i spalinowej. Taką właśnie kombinację w przyszłości ujrzymy w wielu modelach Audi – mówi Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG

Wysoce wydajny pakiet mocy: napęd

Konstruktorzy z Ingolstadt po raz pierwszy zestawili sześciocylindrowy silnik 3.0 TFSI o mocy 331 kW (450 KM), z elektrycznie napędzaną sprężarką i rekuperującym układem mild hybrid. Zamontowany pomiędzy wałem korbowym a skrzynią biegów układ startowy zapewnia rekuperację, a w razie potrzeby pracuje w przeciwnym kierunku, jako dodatkowy silnik elektryczny. Za dostarczanie energii elektrycznej odpowiada instalacja elektryczna 48 V.

Dla klienta oznacza to kilka korzyści. Pierwsza: energię elektryczną pozyskiwaną dzięki rekuperacji w razie potrzeby można wykorzystać do zwiększenia mocy. Druga: podczas gwałtownego przyrostu mocy (tzw. boostingu), gdy silniki spalinowy i elektryczny pracują równocześnie, dzięki dodatkowej mocy silnika elektrycznego 20 kW i dzięki jego momentowi obrotowemu rzędu 170 Nm, cała jednostka napędowa wytwarza aż 350 kW i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Rezultatem takiej współpracy jest sportowe przyspieszenie z dowolnego pułapu prędkości i ilości obrotów.

Montowany w tyle pojazdu, pod bagażnikiem, akumulator litowo-jonowy o wydajności 0,9 kWh, pozwala na powolną jazdę w korku (w sytuacji częstego zatrzymywania się i ruszania) przy wyłączonym silniku spalinowym, a także na manewrowanie i parkowanie wyłącznie na napędzie elektrycznym. Podczas hamowania, skuteczny dzięki generatorowi startowemu o mocy 20 kW układ rekuperacji szybko ponownie ładuje akumulator, co z kolei umożliwia częste i szybkie korzystanie z napędu elektrycznego.

Dodatkową moc w Audi Q8 sport concept generuje elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), która uzupełniając pracę dwóch turbosprężarek spalinowych, zapewnia trzylitrowemu, sześciocylindrowemu motorowi dodatkowy strumień powietrza. Sprężarka EAV wspiera turbosprężarki zawsze wtedy, gdy niewystarczająca ilość spalin uniemożliwia szybkie wytworzenie mocy. Pozwala zatem silnikowi przyspieszać bez jakichkolwiek opóźnień. Do tej pory potrafiły to jedynie jednostki wysokoprężne lub silniki elektryczne. To recepta na sukces, doskonale już sprawdzająca się w seryjnym Audi A7.

Sprężarkę EAV umieszczono blisko silnika, w dolnej części intercoolera. Zamiast koła turbiny wyposażono ją w kompaktowy silnik elektryczny. W czasie krótszym niż 250 milisekund rozpędza on koło sprężarki do prędkości 70 tys. obrotów na minutę. Dzięki wsparciu sprężarki EAV, moc jednostki 3.0 TFSI jest dostępna natychmiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia, nawet przy niskiej liczbie obrotów. W ten sposób, natychmiast po starcie, SUV zyskuje kilka metrów przewagi nad konkurentami. Podczas jazdy zorientowanej na komfort podróżowania, technika EAV pozwala unikać zbędnej w tym momencie redukcji biegu, utrzymując tym samym niską liczbę obrotów. Kierowcy o sportowym zacięciu docenią przyspieszenie i spontaniczne nabieranie prędkości podczas wychodzenia z zakrętów.

Dynamiczny przebieg linii i najnowocześniejsza technika jako detale stylistyczne

Trzy metry rozstawu osi gwarantują dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Mimo analogicznie jak w coupé opadającej linii dachu, wystarczająco dużo miejsca dla głowy i ramion mają również siedzący z tyłu pasażerowie. W kokpicie zastosowano nową koncepcję obsługi z dużymi ekranami dotykowymi, a jej centralnymi elementami jest kolejna wersja cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit future oraz analogowy wyświetlacz dotykowy do prezentowania danych na szybie na wprost wzroku kierowcy. Wyświetlacz ten wykorzystuje inteligentną technikę rzeczywistości rozszerzonej (ang. augmented reality), dzięki której świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.

Już sam przód szerokiego na 2,05 m Audi Q8 sport concept sprawia imponujące wrażenie. Charakterystycznym jego elementem jest ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe. Ma ona trójwymiarową ramę i jest znacznie szersza niż w obecnych modelach seryjnych marki Audi. Grill to kratownica o strukturze plastra miodu z aluminiowymi segmentami, mająca po bokach powierzchnie w kontrastowym do lakieru kolorze. Zewnętrzne wloty powietrza w sposób typowy dla sportowych modeli Audi wyraźnie powiększono. Sygnalizują one duże zapotrzebowanie na powietrze silnika o ogromnej mocy.

Pełen siły: widok z boku

Okna w drzwiach nie mają ramek, wpływając w ten sposób na uzyskanie stylistycznie płaskiej linii dachu. Wysokość Audi Q8 sport concept to 1,70 m. Wszystkie linie na karoserii dynamicznie wznoszą się ku górze – dolna krawędź okien bocznych, ramiona, linia Dynamic i linia progów. Powierzchnie błotników, drzwi i boków są atletycznie wypukłe, natomiast dolne partie drzwi są wklęsłe. Inne detale stylistyczne to wyfrezowany poniżej tylnych drzwi emblemat quattro oraz kanciaste, karbonowe lusterka boczne. Drzwi otwierają się przy pomocy czujników dotykowych: po dotknięciu czujników w pierścieniach logo Audi w słupkach B i C, drzwi lekko odskakują i otwierają się pod zdefiniowanym kątem.

Nowe drogi: obsługa i wskaźniki

Informacje i polecenia w dużej mierze przekazywane są kierowcy przy pomocy dotykowych wyświetlaczy, uzupełnionych funkcjami Audi virtual cockpit future i analogowego wyświetlacza do prezentowania danych na szybie na wprost wzroku kierowcy.

Analogowy wyświetlacz do prezentowania danych na szybie na wprost wzroku kierowcy (ang. contact-analouge head-up display) wyświetla ważne wskaźniki na przedniej szybie, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, pozornie umiejscawiając je tym samym w rzeczywistym otoczeniu pojazdu. Przykład: strzałka nawigacji znajduje się w tej samej pozycji, co rzeczywista strzałka namalowana na drodze. To inteligentna strzałka zachowująca się w myśl pryncypiów tzw. augmented reality – rzeczywistości rozszerzonej. Także w przypadku systemów wsparcia kierowcy, świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.

W trybie widoku „auto”, wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala przewiduje dużo miejsca na projekcję map, list menu i dodatkowych informacji. Mapy pokazywane są z perspektywy lotu ptaka, a po ich powiększeniu pojawia się trójwymiarowy obraz aktualnej pozycji i otoczenia. Przy pomocy przycisków na kierownicy, osoba prowadząca może przejść do trybu „performance”, w którym wskazówki prędkościomierza i miernika mocy są również trójwymiarowe.

Wszystkie pozostałe ekrany w Audi Q8 sport concept to wyświetlacze dotykowe. Dużą zaletą tej koncepcji jest bezpośrednia, szybka i intuicyjna obsługa. Kierowca wybiera każdą funkcję dokładnie tam, gdzie ją widzi. Ponadto Audi dzięki ekranom dotykowym zredukowało liczbę przycisków, włączników i dźwigni. Wnętrze sprawia wrażenie jeszcze bardziej uporządkowanego i opływowego.

Do sterowania funkcjami infotainment i ustawieniami pojazdu służy wyświetlacz MMI, umiejscowiony centralnie w tablicy rozdzielczej. Wyświetlacz systemu klimatyzacji zintegrowano z opadającą pod kątem częścią konsoli środkowej. Podczas obsługi wyświetlacza, nadgarstek kierowcy spoczywa wygodnie na nisko umieszczonej dźwigni zmiany biegów ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Gdy czujniki zamontowane w fotelu rozpoznają, że z przodu siedzi pasażer, to ekran dotykowy wyświetla osobne dane dotyczące jego strefy klimatyzacji. Gdy kierowca podróżuje samotnie, funkcja ta jest nieaktywna. Kolejny, mały ekran dotykowy na lewo od kierownicy, zarezerwowano dla obsługi świateł.

 

 

 

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!