Volkswagen Jetta Hybrid

LeadPhoto Volkswagen Jetta Hybrid
Volkswagen zaprezentował podczas Genewskiego Salonu Samochodowego – jako europejską premierę – jeden z najefektywniejszych samochodów na świecie: Jettę Hybrid. W większości krajów Europy już rozpoczęła się sprzedaż tego oszczędnego Volkswagena.
Content

Jetta Hybrid napędzana jest silnikiem benzynowym (TSI o mocy 110 kW/150 KM) i silnikiem elektrycznym (20 kW). Pomimo doskonałych osiągów (0-100 km/h w 8,6 sekundy) Jetta z napędem hybrydowym zużywa średnio tylko 4,1 l paliwa na 100 km (emisja CO2 95 g/km). Ta sportowa limuzyna potrzebuje zatem o około 20 procent mniej paliwa, niż samochód z porównywalnym napędem konwencjonalnym. W ruchu miejskim oszczędność wynosi nawet 30 procent. Ponadto napęd hybrydowy pozwala przejechać z prędkością nawet do70 km/h odległość dwóch kilometrów tylko na prąd (w zależności od ukształtowania terenu).

Silnik 1.4 TSI jest jednym z najnowocześniejszych silników benzynowych na świecie. Z pojemności 1395 cm3 ten czterocylindrowy, zgodny z zasadą downsizingu i niezwykle wytrzymały silnik, już przy prędkości obrotowej niewiele wyższej od prędkości biegu jałowego (od 1400 obr./min) rozwija moment obrotowy 250 Nm. Maksymalny moment obrotowy tego cichego TSI utrzymuje się na tak wysokim poziomie aż do 3500 obr./min. Ważący tylko 98 kilogramów silnik TSI razem z silnikiem elektrycznym tworzy hybrydowy zespół napędowy, który sprawia, że Jetta staje się sportową i wygodną limuzyną.

Energię do napędu silnika elektrycznego dostarcza bateria litowo-jonowa. Kompaktowy system akumulatorów umieszczony został za tylną kanapą i nie zmniejsza przestrzeni we wnętrzu samochodu. Bateria o masie 35,8 kg składa się z 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5 Ah, napięcie maksymalne wynosi 220 V, a energia zmagazynowana w zestawie baterii wynosi 1,1 kWh. Nieustanna zmiana trybu ładowania i rozładowania w napędzie hybrydowym wymaga bardzo skutecznego chłodzenia baterii, które w tym przypadku zapewnione jest przez wentylator umieszczony bezpośrednio przy akumulatorach. Bateria musi być ponadto wyposażona we własny system sterowania przejmujący funkcję bezpieczeństwa, diagnozy i monitoringu oraz sterujący gospodarką cieplną. Odpowiednia do potrzeb wydajność wentylatora (między innymi w zależności od temperatury zewnętrznej i poboru mocy) umożliwia pracę baterii w optymalnym zakresie temperatur. W stanie spoczynku lub przy ewentualnej kolizji specjalne systemy zabezpieczające odłączają baterie.

Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiedzialna jest automatyczna, 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG, która zrewolucjonizowała w Europie rynek automatycznych skrzyń biegów. Wyjątkowym rozwiązaniem jest tutaj połączenie napędu hybrydowego i DSG, czyli przyjemności jazdy i minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa waży 74 kg i ma kompaktowe wymiary. Warto zauważyć, że dzięki zastosowaniu lekkich podzespołów masa Jetty Hybrid, mimo zainstalowanych baterii, zwiększyła się tylko o ok. 100 kg. Z dodatkowymi rozwiązaniami zwiększającymi bezpieczeństwo nowa Jetta Hybrid waży poniżej 1500 kg.


Podczas hamowania Jetta Hybrid przechodzi w tryb rekuperacji, który zamienia energię kinetyczną w energię elektryczną i magazynuje ją w akumulatorze. Sposób działania jest następujący: gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, sprzęgło odłącza silnik od układu napędowego pozwalając na swobodne toczenie się samochodu i redukując straty energii wynikające z hamowania silnikiem. Gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, silnik elektryczny zaczyna pracować jak alternator, wytwarzając większy prąd ładowania, który magazynowany jest w akumulatorach. Energia ta jest wykorzystywana do zasilania wewnętrznej instalacji elektrycznej samochodu, podczas jazdy silnikiem elektrycznym. Rekuperacja zapewnia jedną trzecią możliwej oszczędności w zużyciu paliwa.

Gdy samochód porusza się w mieście, a kierowca wciśnie hamulec, to pod warunkiem, że akumulator jest wystarczająco naładowany, silnik benzynowy Volkswagena zostanie wyłączony. Ogrzewanie, klimatyzacja i urządzenia wymagające zasilania jak np. system audio, nadal działają. Interesujący jest fakt, że inaczej niż przy konwencjonalnych systemach, silnik benzynowy w Jetta Hybrid zostaje nie tylko wyłączony, lecz również odłączony przez sprzęgło od układu napędowego, aby przy ponownym uruchomieniu samochodu (przy wystarczająco naładowanym akumulatorze) umożliwić alternatywnie do napędu benzynowego, także jazdę w trybie elektrycznym. Możliwie jak najczęstsze wyłączanie silnika spalinowego przynosi kolejną jedną trzecią oszczędności zużycia paliwa. Gdy przy wyższych prędkościach (do 135 km/h) kierowca zdejmie nogę z gazu, silnik TSI zostaje wyłączony i odłączony sprzęgłem od układu napędowego, aby wyeliminować hamowanie silnikiem. W rezultacie Jetta Hybrid toczy się swobodnie i nie zużywa przy tym paliwa.

Wszystkie istotne tryby pracy pokazywane są na wyświetlaczu. Kierowca wywołuje te informacje korzystając z menu. W punkcie menu „Hybrid” prezentowany jest aktualny sposób napędu w formie grafiki przepływu energii ze strzałkami wskazującymi kierunek. Dodatkowo wyświetlany jest stan naładowania akumulatora. Bezpośrednio pod tą grafiką znajduje się tak zwany ePowermeter, który pokazuje względną moc silnika elektrycznego. ePowermeter jest aktywny tylko w trybie pracy „jazda elektryczna”, „E-Mode” i „boostowanie”.

Źródło: Volkswagen

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!