Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CAM oraz PricewaterhouseCoopers (PwC) Volkswagen także w bieżącym roku okazał się najbardziej innowacyjną marką produkującą samochody na szeroką skalę; obronił więc tytuł, jaki przyznano mu już w ubiegłym roku. Badanie AutomotiveINNOVATIONS od lat, na podstawie wynalazków technicznych, określa nowe trendy i śledzi innowacje, nad którymi pracują marki samochodowe. W oficjalnym dokumencie CAM i PwC uzasadniającym przyznanie tegorocznej nagrody napisano: Prezentując ponad 60 różnych innowacji Volkswagen okazał się najbardziej innowacyjną masową marką i to z dużą przewagą nad innymi. Wysoko oceniono np. system wspomagający manewrowanie autem z przyczepą (Trailer Assist), który dostępny jest teraz także w Golfie i Tiguanie, a tym samym po raz pierwszy na świecie stał się dostępny w klasach, do których należą te modele.
Badanie CAM pokazuje również, że innowacje marki Volkswagen znajdują swój wyraz m.in. w obszarze „Interface & Internet”. Uzasadnienie brzmi w tym przypadku następująco: W Golfie po liftingu – po raz pierwszy w samochodzie tej klasy – jest dostępny system multimedialny, którym można sterować przy pomocy gestów, a więc intuicyjnie. Pozostałe innowacje, które zapewniły Volkswagenowi zwycięstwo w tej kategorii to m.in. aplikacja Doorbird, dzięki której samochód łączy się z domofonem w mieszkaniu kierowcy.
Przodującą pozycję według badań CAM Volkswagen zajmuje także w dziedzinie „Autonomiczna Jazda & Bezpieczeństwo”: Tiguan z systemem „Side Assist Plus” jest pierwszym kompaktowym SUV-em wyposażonym w pakiet aktywnych systemów asystujących, wśród nich w taki, który m.in. monitoruje tzw. martwe pole. Poza tym system „Rear Traffic Alert” podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego ostrzega przed zbliżającymi się pojazdami, a jeśli kierowca nie reaguje, sam zatrzymuje auto.
Center of Automotive Management w Bergisch-Gladbach pod kierownictwem prof. dr Stefana Bratzela jest niezależnym instytutem naukowym prowadzącym doświadczalne badania nad pojazdami i wraz z PricewaterhouseCoopers od kilku lat co roku przyznaje nagrody dla najbardziej innowacyjnych producentów samochodów. W tegorocznych badaniach uwzględniono 60 globalnych marek samochodowych.