Współpraca Volvo i Varjo będzie czymś więcej niż tylko uczestnictwem w jednym projekcie. Dodatkowo Volvo Tech Fund zainwestuje w firmę Varjo. Ten fundusz typu venture capital inwestuje w obiecujące start-upy technologiczne o wysokim potencjale rozwoju.
Prowadzenie samochodu przy użyciu gogli
Volvo i Varjo po raz pierwszy umożliwiły prowadzenie prawdziwego samochodu przy użyciu zestawu gogli i aplikacji mieszanej rzeczywistości, dodając elementy wirtualne i określone funkcje, które wydają się prawdziwe zarówno dla kierowcy i są rozpoznawalne dla czujników samochodu. To niezwykle upraszcza i przyspiesza proces rozwojowy. Do tej pory żaden inny producent samochodów nie korzystał z potencjału tej technologii.
Wraz z rozpoczęciem współpracy, Varjo wprowadza właśnie na rynek nowy model gogli XR-1 wyposażony w słuchawki, kamery i wyświetlacz HD. Volvo podkreśla, że dzięki temu doznania rzeczywistości wirtualnej i mieszanej są niezwykle realistyczne. XR-1 może służyć nie tylko do zabawy. Możliwości tego zestawu są w stanie radykalnie skrócić czas opracowywania nowych technologii, dając szansę oceny funkcji i projektów jeszcze na etapie koncepcji.
Przejażdżka nieistniejącym samochodem
W goglach XR-1 znacząco poprawiono rozdzielczość w stosunku do poprzedniego modelu. Dodano też opcję pracy nie tylko w rzeczywistości rozszerzonej, ale także w rzeczywistości mieszanej. Projektanci Volvo mogą teraz wirtualnie przejechać się jeszcze nieistniejącym samochodem i dokonywać testów i symulacji jego funkcji na wiele lat przed jego fizycznym powstaniem. Mogą też jeździć istniejącym samochodem, ale oprócz widoku drogi są im wyświetlane dodatkowe, wirtualne obiekty. Np. łoś, który wyłania się z lasu, na który… reagują systemy hamowania samochodu. Ten system jest tak głęboko zintegrowany z funkcjami auta, że wirtualna rzeczywistość idealnie splata się z tą prawdziwą. To wszystko ma na celu opracowywanie bezpiecznych samochodów o intuicyjnej, prostej obsłudze w możliwie krótkim czasie.
Dzięki możliwościom, jakie daje rzeczywistość mieszana możemy oceniać projekty i technologie, podczas gdy są dosłownie na etapie „deski kreślarskiej” – powiedział Henrik Green, dyrektor ds. Technologii w Volvo. Zamiast zwykłego statycznego sposobu oceny nowych produktów i pomysłów, możemy natychmiast przetestować koncepcje na drodze. Takie podejście oferuje znaczne oszczędności dzięki identyfikacji priorytetów i usuwaniu wąskich gardeł na wczesnym etapie projektu.
W trosce o większe bezpieczeństwo
XR-1 pozwala również inżynierom Volvo opracowywać i oceniać rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa aktywnego znacznie łatwiej niż dotąd. Eksperci ds. Bezpieczeństwa mogą prowadzić prawdziwe samochody, nosząc zestaw słuchawkowy XR-1 w ośrodkach badawczych Volvo w Szwecji, testując w ten sposób wirtualne systemy bezpieczeństwa aktywnego widoczne jedynie w rzeczywistości rozszerzonej, ale osadzonej w rzeczywistym środowisku.
Bardzo dokładna technologia śledzenia wzroku wbudowana w gogle XR-1 ułatwia ocenę, w jaki sposób kierowcy korzystają z nowej funkcjonalności i czy powoduje ona ich rozproszenie uwagi. Tak precyzyjna metoda pomiaru poziomu rozproszenia sprawia, że Volvo może opracować nowe funkcje tak, by nie zaburzały one koncentracji kierowcy.
Od samego początku naszą wizją było stworzenie produktu, który bezproblemowo łączy środowisko wirtualne i rzeczywiste – powiedział Niko Eiden, założyciel i dyrektor generalny Varjo. Niezwykle zaawansowane sposoby, w jakie Volvo używa XR-1, pokazują, że technologia Varjo umożliwia rzeczy, które wcześniej były niemożliwe. Wraz z Volvo rozpoczęliśmy nową erę profesjonalnego zastosowania rzeczywistości mieszanej.
Gogle Varjo XR-1 i ich zastosowanie do testowania technologii Volvo zostały pokazane dzisiaj podczas Światowej Wystawy Rzeczywistości Rozszerzonej w Santa Clara w Kalifornii. Złożono także wniosek patentowy na wyłączne zastosowanie tej technologii.