Komitet Promocji Wodoru to pierwsza inicjatywa tego rodzaju na świecie, która postawiła sobie za cel wypromowanie wodoru jako jednego z kluczowych rozwiązań w dziedzinie zrównoważonego magazynowania i dystrybucji energii. Wodór to wszechstronny nośnik energii o wielu zaletach – jego wykorzystywanie nie uwalnia CO2 ani szkodliwych substancji do atmosfery, dlatego jest uznawany za czyste paliwo oraz źródło energii i może odgrywać ważną rolę w przestawianiu systemu energetycznego na niskoemisyjne rozwiązania. W ostatnim okresie technologie wodorowe znacząco się rozwinęły i są wprowadzane na rynek komercyjny. Komitet Promocji Wodoru będzie współpracował z wieloma podmiotami – ustawodawcami, firmami, organizacjami międzynarodowymi i obywatelskimi, dostarczając im własne rekomendacje.
Podczas inauguracji członkowie Komitetu Promocji Wodoru potwierdzili zamiar zwiększenia tempa inwestycji w rozwój i komercjalizację technologii związanych z wodorem i ogniwami paliwowymi. Łączna wartość tych inwestycji jest obecnie szacowana na 1,4 mld euro rocznie. Warunkiem przyspieszenia tego procesu jest zwiększenie przez kluczowe podmioty wsparcia dla wodoru jako jednego z przyszłościowych nośników energii przez prowadzenie odpowiedniej polityki.
W skład Komitetu Promocji Wodoru, który we wtorek spotkał się po raz pierwszy w Davos, wchodzi obecnie 13 dyrektorów i prezesów firm z różnych branż, które pragną przyczynić się do osiągnięcia ambitnego celu określonego w Porozumieniu Paryskim z 2015 roku, jakim jest utrzymanie wzrostu średniej temperatury na świecie znacząco poniżej 2 stopni Celsjusza w stosunku do poziomu przed epoką industrialną. Założycielami Komitetu są: Air Liquide, Toyota, Alstom, Anglo American, BMW Group, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group i Total. Radzie przewodniczy dwóch wiceprezesów firm z różnych branż i regionów – Air Liquide i Toyoty.
Porozumienie Paryskie z 2015 roku w sprawie przeciwdziałania zmianom klimatu to ważny krok we właściwym kierunku, jednak realizacja jego celów wymaga działań biznesowych. Komitet Promocji Wodoru skupia szereg wiodących w świecie firm przemysłowych, motoryzacyjnych i energetycznych, które pragną objaśniać znaczenie wodoru jako kluczowego rozwiązania transformacji energetycznej w transporcie, energetyce i przemyśle, co wymaga opracowania odpowiednich strategii i wdrożenia ich w wielkiej skali. Nie możemy tego zrobić sami. Konieczne jest wsparcie technologii wodorowych przez rządy za pomocą właściwych narzędzi – na przykład przez wspieranie wielkoskalowych inwestycji w infrastrukturę. Apelujemy dziś do światowych przywódców o zaangażowanie, aby wspólnym wysiłkiem osiągnąć cele związane z ratowaniem klimatu i przyspieszyć rozwój nowej infrastruktury i produktów związanych z wodorem – powiedział Benoit Potier, dyrektor Air Liquide.
Komitet Promocji Wodoru będzie w odpowiedzialny sposób prezentować technologie wodorowe i korzyści, jakie przynoszą one światu. Będzie rozwijać współpracę z rządami, przemysłem i społeczeństwami. Toyota zawsze starała się odgrywać wiodącą rolę w dziedzinie ekologii i postępu technicznego w motoryzacji, między innymi wprowadzając na rynek pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi. Wiemy też, że wodór może pomóc zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nie tylko w motoryzacji, ale i szeregu innych branż. Komitet Promocji Wodoru będzie aktywnie wspierać transformację w kierunku gospodarki niskoemisyjnej – ocenił Takeshi Uchiyamada, prezes Toyota Motor Corporation.
Dostarczanie rozwiązań umożliwiających realizowanie transformacji w kierunku ekologicznej gospodarki niskoemisyjnej jest elementem odpowiedzialności korporacyjnej globalnych firm z branży energetycznej oraz przemysłowej. Osiągnięcie tego ważnego celu wymaga jednak wspólnego działania. Dlatego Komitet Promocji Wodoru zachęca rządy i organizacje społeczne do zaangażowania się w propagowanie wodoru jako elementu tej transformacji i współpracy nad tworzeniem efektywnych planów jego wdrażania.
Członkami Komitetu Promocji Wodoru są koncerny o łącznych dochodach 1,07 biliona euro, zatrudniające razem 1,72 miliona pracowników na całym świecie.