Wirtualne manekiny i najwyższe noty za bezpieczeństwo dzieci

LeadPhoto Wirtualne manekiny i najwyższe noty za bezpieczeństwo dzieci
Pierwsze miejsce pod względem liczby modeli, które uzyskały najwyższą ocenę amerykańskiego Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego IIHS zajmuje japoński koncern Toyota. Teraz listę wyróżnień uzupełniła najwyższa ocena za łatwość stosowania fotelików dla dzieci.
Content

W roku 2015 IIHS wprowadził program oceny łatwości użycia zabezpieczeń dla dzieci o nazwie LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children), mający zachęcić producentów aut do ich ulepszania. Rzecz w tym, że im prostsza metoda poprawnego mocowania fotelika, tym mniejsze prawdopodobieństwo popełnienia błędu, który w razie wypadku mógłby zmniejszyć skuteczność zabezpieczeń.

- Dokonaliśmy przeglądu wszystkich modeli pod kątem łatwości korzystania z fotelików dla dzieci, a następnie określiliśmy możliwe rozwiązania i harmonogram ich wdrażania, nadając najwyższy priorytet tym, które są najskuteczniejsze i można je szybko zrealizować - mówi Jennifer Pelky, starszy inżynier w Toyota Technical Center - Musieliśmy pogodzić łatwość użycia z wymaganiami przepisów, a także wygodą i estetyką wnętrz. Dzięki działaniom inżynierów, wiele modeli zyskało wyższe oceny.

Ponieważ ogłoszenie programu LATCH zbiegło się w czasie z nadchodzącą premierą czwartej generacji Toyoty Prius, projektanci postanowili zmodyfikować siedzenia, nie zmieniając sprawdzonych i już certyfikowanych zamocowań dla fotelików. Trzeba było znaleźć sposób, by dolne zaczepy były tak łatwe do wykorzystania, jak w innych modelach, które uzyskały wysoką ocenę, jak Lexus RX. Ostatecznie ustalono, że z zaczepów osadzonych głęboko da się korzystać równie łatwo, jak z umieszczonych płytko, jeśli otwór, w którym się znajdują, jest wystarczająco duży. W ten sposób powstała wykorzystana w Priusie koncepcja otwartego dostępu, dzięki której flagowa hybryda Toyoty uzyskała za łatwość korzystania z zabezpieczeń dla dzieci najwyższą ocenę IIHS: Good+.

Od wielu lat Toyota rozwija program wirtualnego modelowania zachowania ciała człowieka w czasie wypadku, które przynosi znacznie bardziej dokładne i adekwatne dane, niż testy zderzeniowe, wykorzystujące manekiny. Opracowane przez Toyotę wirtualne manekiny THUMS (Total Human Model for Safety) są od 2000 roku są wykorzystywane przez wiele firm, a kolejne generacje THUMS coraz dokładniej odzwierciedlają zachowanie ciała człowieka. Obecna, już piąta generacja obejmuje zarówno modele mężczyzn i kobiet o różnej budowie, jak i dzieci w wieku 3, 6 i 10 lat.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!