[WRC] Dziś rusza Rajd Portugalii

LeadPhoto [WRC] Dziś rusza Rajd Portugalii
W pierwszym z serii pięciu kolejnych rajdów rozgrywanych w Europie wszystkie trzy załogi Volkswagena po raz pierwszy wystartują w Polo R WRC drugiej generacji. Nowe auta dostaną także kierowcy Forda, w tym Robert Kubica. I jeszcze jedna nowość: rajd znowu będzie rozgrywany w okolicach Porto, a do programu wracają takie klasyki, jak odcinek specjalny ze słynną hopą „Fafe”.
Content

- Rajd Portugalii wraca w 2015 roku w północne rejony kraju - wraca też wiele klasycznych odcinków, już się cieszymy na jak zawsze gorący doping portugalskich kibiców - powiedział Jost Capito, szef działu sportowego Volkswagena.

- Po raz pierwszy na starcie staną trzy Polo R WRC drugiej generacji – w nowym Polo debiutuje Andreas Mikkelsen. Mamy więc mnóstwo dodatkowej energii i jeszcze ekstra porcję motywacji na dokładkę, jak zawsze jedziemy po zwycięstwo. Tym razem jesteśmy szczególnie zdeterminowani, bo każdego z członków naszego zespołu gnębi wspomnienie słabego wyniku w Argentynie. Każdy zrobi wszystko, by jak najszybciej je zatrzeć.

Na trasie Rajdu Portugalii, oprócz „Fafe” znajdują się też „Ponte de Lima” i rallycrossowy tor w Lousada. Pozostałe oesy, po których zawodnicy jeździli przed 2001 rokiem i które od tego czasu zostały pokryte asfaltem, nie mogły być włączone jako część tego czysto szutrowego rajdu. Mimo to, fani dostaną to, czego oczekują – po uroczystym starcie w Guimaraes, sportowym początkiem zmagań będzie w czwartek „Lousada”. W piątek zawodnicy będą musieli pokonać na czas 128,7 km, w tym superszybki odcinek specjalny „Ponte de Lima” o sypkiej, piaszczystej nawierzchni. W sobotę, najdłuższym dniu Rajdu Portugalii, do przejechania będą 165,4 km odcinków specjalnych, w niedzielę zaś zmagania zakończą oesy „Vieira do Minho” i „Fafe”. Charakterystyczny dla „Fafe” slalom wokół urządzeń produkujących energię wiatrową oraz hopa hipnotyzująca widzów na ostatnim etapie tuż przed linią mety, będą częścią tzw. powerstage’u, w którym trzej najlepsi kierowcy i piloci mogą zdobyć dodatkowe punkty.

Cztery zwycięstwa w Portugalii już mają na swoim koncie, dwa z nich wywalczone w Polo R WRC – Sebastien Ogier i Julien Ingrassia nie tylko zamierzają odnieść trzecie z rzędu zwycięstwo w Portugalii, ale też wyrównać rekord Markku Alena. Dotychczas Fin jest w Rajdowych Mistrzostwach Świata jedynym kierowcą, któremu udało się wygrać ten rajd pięć razy. Legendarny mistrz, zaproszony przez Volkswagena, będzie osobiście obserwował na miejscu starania Seba i Juliena. Markku Alen wygrywał w Portugalii startując w samochodach Fiata i Lancii w latach 1975,1977, 1978, 1981 i 1989, Sebastian Ogier natomiast – w Citroënie i Volkswagenie w latach 2010, 2011, 2013 i 2014. Kolejne trzy zwycięstwa udało się odnieść jedynie Massimo Biasionowi w Lancii.

Na problemy, które wystąpiły z układem doprowadzania paliwa podczas Rajdu Argentyny, Volkswagen zareagował natychmiast i od Rajdu Portugalii do 1,6-litrowego silnika turbo w Polo R WRC będzie stosował inne dysze wtryskiwaczy. W oficjalnej nomenklaturze skomplikowanych przepisów, którym podlegają rajdy WRC jest to tzw. „Joker”, pozwalający na przeprowadzenie homologacji pewnych elementów auta także w czasie trwania sezonu. W Argentynie wadliwe dysze wtryskiwaczy pogrzebały nadzieje Sebastiena Ogiera i Jari-Matti Latvali na wysokie miejsce na podium.

W stawce będzie chciał namieszać Ford, który aż dla 5 kierowców przygotował Fiestę w specyfikacji na rok 2015. Nowe auto będzie używane również przez Roberta Kubicę, który wraca na rajdowe trasy po 2,5-miesięcznej przerwie. Konieczność przebudowy zespołu oraz problemu z włoskim A-Style (przygotowującym w 1 części sezonu auto dla Polaka) sprawiły, że nie wystąpił on w Rajdzie Argentyny.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!