Koncepcja Audi R18 e-tron quattro jest pionierskim osiągnięciem. W pierwszym etapie prac rozwojowych, inżynierowie Audi Sport i ich partnerzy przyjrzeli się najróżniejszym rozwiązaniom, w tym też hybrydzie równoległej, w której oba rodzaje napędu działają na oś tylną. Uwzględniając trakcję, dynamikę jazdy i rozłożenie ciężaru, zdecydowali, by odseparować od siebie oba rodzaje napędu. Stąd w R18 e-tron quattro silnik spalinowy napędza tylną oś, a silnik elektryczny, aktywny w niektórych momentach, oś przednią.
Silnik spalinowy, jednostkę V6 TDI o pojemności 3,7 l, należało w tej edycji wyścigu nieco zmodyfikować. Obowiązkowy w 2013 roku ogranicznik przepływu powietrza o średnicy 45,1 mm, jest o 0,7 mm cieńszy od ograniczników stosowanych w ubiegłym sezonie. Element ten zmniejsza moc do ok. 360 kW (490 KM). Przy tym udało się jednak zachować moment obrotowy - 850 Nm. Specjalna konstrukcja umożliwia krótkie drogi przepływu powietrza. Stronę wydechową umieszczono w wewnętrznym kącie pomiędzy rzędami cylindrów. Dzięki temu, że kąt ma 120 stopni, zapewnia niskie położenie środka ciężkości. Dużych rozmiarów turbosprężarka, ze sprężaniem ograniczonym do 2,8 bara, dzięki swej zmiennej geometrii, wspiera spontaniczne wytwarzanie momentu obrotowego. Zbiornik paliwa ma pojemność – jak przed rokiem – 58 litrów.
Sekwencyjna, sześciostopniowa przekładnia, za pośrednictwem mechanizmu różnicowego, kieruje siły napędowe na tylne koła. Obudowę skrzyni biegów wykonano z ultralekkiego tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) ze wstawkami z tytanu. Takie rozwiązanie, podobnie jak zastosowanie nadwozia monocoque, składającego się z matrycy z CRP z aluminiowym wypełnieniem w kształcie plastra miodu, pomaga w utrzymaniu niewielkiego ciężaru pojazdu.
Waga 915 kg to dolna granica dopuszczalna w regulaminie ACO dla bolidów kategorii LMP1. Ciężar Audi R18 e-tron quattro jest niższy od tej wartości, co pozwala na operowanie balastami, które można optymalnie rozmieszczać. Wyścigowa hybryda jest o wiele bardziej złożona niż jej poprzednik z napędem konwencjonalnym z 2011 roku, ale dzięki technice wytwarzania ram i nadwozi z jak najlżejszych materiałów, tak by osiągnąć jak najmniejszą wagę pojazdu, nie jest od niego cięższa.
Prąd napędza wykonane z CRP koło zamachowe, obracające się z prędkością do 45 tys. obr./min. Koło rotuje prawie bez tarcia, w próżni wytwarzanej przez dwie pompy. Akumulator energii kinetycznej, którego obudowę wykonano z aluminium, łączy w sobie duże zagęszczenie energetyczne z dużą pojemnością.
Gdy prędkość bolidu przekracza 120 km/h, energia zgromadzona w akumulatorze ponownie zostaje użyta. Po zamianie jej przez specjalny układ elektroniczny na prąd zmienny, dociera do obu elektrycznych silników MGU. One napędzają koła przednie, przenosząc na nie moc 160 kW, za pomocą jednostopniowych przekładni planetarnych. Centralny sterownik zarządza liczbą obrotów i momentem obrotowym, dopasowując je do warunków panujących na tylnej osi. Przez chwilę Audi R18 e-tron quattro jest więc pojazdem quattro, z napędem na cztery koła.
Przy pomocy przełącznika, kierowca wybiera jeden spośród kilku stopni rekuperacji i doładowania, określając ich intensywność oraz reakcje pedałów hamulca i gazu. Musi przy tym uwzględnić wiele czynników, np. aktualną taktykę jazdy, stan hamulców i opon oraz przyczepność nawierzchni. Ekipa techniczna nieprzerwanie monitoruje wszystkie parametry i przekazuje kierowcom szczegółowe informacje na ten temat.
Komponenty hybrydowe Audi R18 e-tron quattro ważą 70 kg. Dysponują własnym chłodzeniem cieczą z obiegiem niskich temperatur. Olejowo-wodny wymiennik ciepła chłodzi akumulator energii kinetycznej. Elementy układu wysokiego napięcia starannie odizolowano od konwencjonalnych elementów pojazdu.
W bieżącym sezonie dokonano kolejnych ulepszeń Audi R18 e-tron quattro. Dotyczą one aerodynamiki, lekkiej konstrukcji i bezpieczeństwa. Regulowane reflektory diodowe wykonane w technice matrix beam doświetlają zakręty. Dodano także cyfrowe lusterko wsteczne, zbudowane w innowacyjnej technice AMOLED (ang. Active Matrix Organic Light Emitting Diode).
Audi R18 e-tron quattro: dane techniczne:
Pojemność skokowa silnika TDI
|
3 700 cm3
|
Moc silnika TDI
|
ponad 360 kW (490 KM)
|
Moment obrotowy silnika TDI
|
ponad 850 Nm
|
Moc silników elektrycznych
|
2 x 80 kW
|
Zużycie w Le Mans w 2012 roku
|
33,3 l/100 km
|
Prędkość maksymalna
|
ok. 330 km/h
|
Długość / szerokość / wysokość
|
4650 / 2000 / 1030 mm
|
Ciężar własny
|
915 kg
|
Źródło: Audi