Problemy z kalibracją
Przewiduje się nagły wzrost nieprawidłowych napraw przednich szyb uwarunkowany coraz większą liczbą zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) montowanych w samochodach. Tak twierdzą eksperci ds. obsługi posprzedażnej Nissana, dodając, że co najmniej jedna piąta wszystkich napraw szyby przedniej w branży samochodowej wymaga prac korygujących. Przyczyną jest źle przeprowadzane dopasowanie szyby lub niedokładna kalibracja technologii zwiększających bezpieczeństwo montowanych w szybie. Większość mobilnych operatorów nie jest w stanie poprawnie skalibrować szyby przedniej podczas jej naprawy lub wymiany na poboczu drogi.
Firma Nissan uważa, że liczba ta jeszcze wzrośnie – uderzając po kieszeni ubezpieczycieli i kierowców – ze względu na coraz większą popularność umiejscowionych w szybie przedniej technologii wspomagających kierowcę podczas jazdy.
Systemy bezpieczeństwa
Nowoczesne szyby przednie stają się coraz ważniejsze z punktu widzenia budowy i bezpieczeństwa samochodu, gdyż wiele inteligentnych systemów wspomagania kierowcy działa za pomocą kamer i czujników umieszczonych w szybie.
W pojazdach Nissana są to systemy hamowania awaryjnego, rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny tempomat, ale także zarządzanie temperaturą wnętrza, akustyką oraz wykrywaniem deszczu i natężenia światła. Nowością wśród tego typu technologii jest ProPILOT, rozwiązanie Nissana, które zostanie wprowadzone w nowej generacji modelu LEAF oraz w crossoverze Qashqai wiosną 2018 roku. Działanie technologii ProPILOT zależne jest od kamer i czujników zlokalizowanych w szybie przedniej.
Więcej powierzchni przeszklonych niż kiedykolwiek
Ponad 40% wymian lub napraw przednich szyb wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej w zakresie kalibracji kamer i czujników. W przypadku 90% wymian przednich szyb w ramach ubezpieczenia poprawne wykonanie usługi naprawy i kalibracji ma krytyczne znaczenie w kontekście bezpieczeństwa klienta i integralności pojazdu.
W tej chwili w samochodach jest więcej powierzchni przeszklonych niż kiedykolwiek wcześniej – w ciągu ostatnich 17 lat ta powierzchnia wzrosła o ponad 15%. Jednak relatywnie ilość szkła się zmniejsza, ponieważ szyby są cieńsze: grubość szyb w niektórych przypadkach zmalała do 4 mm w celu zmniejszenia ogólnej masy pojazdu i obniżenia emisji CO2.
Stan szyby przedniej jest obecnie elementem sprawdzanym podczas obowiązkowych kontroli corocznych we wszystkich krajach europejskich.