Wyniki pierwszej edycji programu CityMakers

LeadPhoto Wyniki pierwszej edycji programu CityMakers
Przed dziesięcioma miesiącami Grupa Renault, NUMA i ich partnerzy: Nissan, RCI Bank i Services, AXA oraz merostwo Paryża ogłosili program open innovation pod nazwą CityMakers. Program dotyczy przejścia na bardziej elastyczne i zrównoważone środki transportu w mieście. Przedstawiciele start-upów i partnerzy programu zaprezentowali wyniki współpracy. To zapowiedź przyszłej mobilności.
Content

W czerwcu 2017 roku partnerzy przedstawili 6 priorytetowych wyzwań, które mogły być przedmiotem jednego lub kilku testów. Do tego projektu zostały również zaproszone start-upy. W programie znalazły się między innymi kwestie związane z optymalizacją infrastruktury na potrzeby samochodów elektrycznych w mieście, poprawa utrzymania dróg i rozwój oferty w zakresie mobilności multimodalnej w przedsiębiorstwie.
We wrześniu ubiegłego roku spośród licznych zgłoszeń wybrano 9 start-upów, które wspólnie z partnerami programu i licznymi ekspertami zaproponowały odpowiedzi na te wyzwania. Po trzech miesiącach eksperymentów, w trakcie których partnerzy i start-upy przy wsparciu NUMY udoskonalili i przetestowali całość innowacyjnych rozwiązań w zakresie mobilności w centrum Paryża, zespoły CityMakers zaprezentowały wyniki współpracy.

6 wyzwań i 9 innowacyjnych rozwiązań w zakresie mobilności miejskiej 

Wyzwanie #1 – ułatwienie car sharingu dzięki dodatkowym usługom 
Grupa Renault, OuiCar, AXA, RCI Bank i Services starali się zrozumieć praktyki związane z udostępnianiem samochodów między osobami prywatnymi za pośrednictwem platformy wynajmu samochodów. Badania jakościowe i ilościowe pozwoliły określić oczekiwania i potrzeby właścicieli, zwłaszcza nowych samochodów, a także zakres usług w zakresie mobilności, jakie należy im zaproponować, by zachęcić do zgłaszania samochodów na platformach. 

Wyzwanie #2 – zaoferowanie pasażerom zabawnej, interaktywnej i immersyjnej w formie informacji
Grupa Renault, merostwo Paryża oraz Persistant Studios wyobraziły sobie samochód jako interaktywne medium. Przedefiniowały interakcję wnętrza kabiny z jej otoczeniem zewnętrznym. Celem było takie wykorzystanie przejazdu, by stał się czasem na odkrywanie nowych rzeczy. Faza eksperymentalna umożliwiła opracowanie i przetestowanie różnych rodzajów doświadczeń i treści w samochodzie. Był to bardzo użyteczny eksperyment, który pozwolił na wyobrażenie koncepcji przyszłych usług w samochodach autonomicznych.

Wyzwanie #3 – uproszczenie korzystania z różnych środków komunikacji miejskiej w regionie Ile-de-France
Posługując się technologiami monitorowania przejazdów i analizując dane z wielu źródeł, Geo4Cast pozwolił lepiej zrozumieć zachowania osób pracujących w siedzibie Nissana oraz pracowników AXA mieszkających w Ile-de-France. W związku z tym zaproponował siedem rozwiązań optymalizujących mobilność zgodną z celami transformacji energetycznej, a wśród nich pracę na odległość, wspólne korzystanie z samochodów czy zastąpienie samochodu służbowego kartą uprawniającą do korzystania z różnych środków transportu (pass mobilité). W odniesieniu do każdego z tych rozwiązań zmierzono oszczędność czasu przejazdu oraz oszczędności dla pracowników i przedsiębiorstwa.
Karos natomiast testował wśród osób pracujących w placówce RCI Bank and Services swoją aplikację wspólnego użytkowania samochodu w sytuacji rzeczywistej. Ten eksperyment pozwolił poinformować pracowników placówki o nowych rozwiązaniach w zakresie mobilności i zachęcił ich do zmiany zwyczajów, co spowodowało skrócenie czasu podróży i uproszczenie tras. Średnio, podczas testu, współpracownicy zyskali 24 minuty i 6 euro siły nabywczej na jednym przejeździe. Ogółem podczas eksperymentu zmniejszono emisję CO2 o ekwiwalent 345 kg.

Wyzwanie #4 – ułatwienie rozwoju samochodów elektrycznych i ich infrastruktury w środowisku miejskim
Użytkownicy samochodów elektrycznych otrzymują liczne formy pomocy finansowej na zakup oraz korzyści wynikające z poruszania się nimi i parkowania, ale różnią się one w czasie i w zależności od regionu. Nie zawsze łatwo jest szybko dotrzeć do jasnych i wiarygodnych informacji. Grupa Renault i Toucan Toco opracowały interfejs, dzięki któremu przyszli nabywcy mogą uzyskać informacje dotyczące zakupu i użytkowania samochodu elektrycznego: ładowanie i parkowanie na co dzień lub w czasie wakacji, instalacja punktu ładowania, koszty, modele dostępne na francuskim rynku, oddziaływanie na środowisko, panujące stereotypy itd. Dalberg Data Insights, Grupa Renault i merostwo Paryża opracowały platformę dla zbierania danych pochodzących od Grupy Renault i merostwa Paryża na temat użytkowania samochodów elektrycznych i infrastruktury ładowania. Ta platforma umożliwia dynamiczną wizualizację wpływu samochodów elektrycznych na stolicę i dzięki temu pozwala na strategiczną rozbudowę niezbędnej infrastruktury czy zaoferowanie właściwych form pomocy finansowej dla nabywców samochodów elektrycznych. 

Wyzwanie #5 – poprawa lub stworzenie nowych usług w zakresie mobilności na podstawie danych generowanych przez samochody
We Francji szukanie miejsc parkingowych powoduje 5-10% korków w strefach miejskich. AppyParking, Nissan oraz RCI Bank i Services przetestowały różne rozwiązania dla rozwiązania tego problemu. W dzielnicy Marais w Paryżu został przetestowany londyński prototyp AppyParking, który oferuje proste i szybkie rozwiązania umożliwiające lokalizację wolnych miejsc oraz tryb płatności lepiej dostosowany do rzeczywistego czasu parkowania dzięki geolokalizacji samochodów i wolnych miejsc postojowych. Nissan i RCI Bank and Services współpracowały także z Ellis Car, by lepiej zrozumieć zachowania kierowców samochodów służbowych w czasie jazdy. Dzięki danym zebranym za pośrednictwem telematyki i/lub smartfonów, analiza danych pozwoli na poprawę infrastruktury i indywidualnych zachowań kierowców w zależności od powtarzających się, ryzykownych zachowań za kierownicą. Po udoskonaleniu to rozwiązanie pozwoli zmniejszyć ryzyko wypadków samochodów służbowych.

Wyzwanie #6 – wykorzystanie danych samochodów do opracowania instrumentu pozwalającego na lepsze planowanie utrzymania sieci dróg
Wydawca programów komputerowych wspierających proces decyzyjny w zakresie utrzymania i eksploatacji sieci drogowych Logiroad przetestował na paryskiej sieci drogowej niezawodność czujnika Renault. Czujnik pozwala ocenić jakość dróg i precyzyjnie zlokalizować uszkodzenia, np. dziury na drodze. Dzięki połączeniu czujnika z bazą danych Logiroad, rozwiązanie dostarcza samorządom obiektywnych informacji na temat stanu nawierzchni w czasie rzeczywistym i w tańszy sposób. Dzięki temu utrzymanie dróg oraz ruch są bardziej płynne. Jednocześnie rozwiązanie obniża koszty utrzymania dróg.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!