Wysokowydajny komputer zaangażowany do projektowania BMW M4 DTM

LeadPhoto Wysokowydajny komputer zaangażowany do projektowania BMW M4 DTM
Kiedy 6 maja tego roku na rozpoczęcie sezonu Niemieckich Mistrzostw Samochodów Turystycznych na starcie stanie sześć nowych BMW M4 DTM, będzie to zwieńczeniem długiego i intensywnego procesu. Jego istotną częścią były symulacje komputerowe. Komputerowa kalkulacja dynamiki przepływu (Computational Fluid Dynamics, CFD) stała się nieodłącznym elementem projektowania samochodów.
Content

Kiedy powstaje nowy samochód wyścigowy, nawet drobny szczegół może w efekcie końcowym zdecydować o przewadze w walce o ułamki sekundy na torze. Nie dziwi zatem fakt, że inżynierowie BMW Motorsport nie pozostawiają niczego przypadkowi. Dlatego tak istotne są obliczenia CFD. Postępująca cyfryzacja na trwałe zmieniła sposób projektowania samochodów wyścigowych. Inżynierowie mogą już na komputerze ustalić najbardziej obiecujące rozwiązania dla określonych elementów.

Eksperci od aerodynamiki badają na komputerze skutki zmian dokonywanych na poszczególnych komponentach pojazdu – jeszcze zanim ten komponent zostanie w ogólne wyprodukowany. W tym celu model rozkładany jest na siatkę 500 milionów trójwymiarowych komórek, przez które w kalkulacji wirtualnie przepływa powietrze. Każdą z tych komórek można obserwować również indywidualnie. Do kalkulacji połowy samochodu stosuje się nawet 600 komputerów, które w zależności od rodzaju symulacji mogą pracować nad nią niemal cały dzień. Połowa samochodu, ponieważ podczas jazdy na wprost strumień powietrza po drugiej stronie zachowuje się identycznie.

Interpretacją obliczonych wartości zajmują się w BMW Motorsport doświadczeni specjaliści od aerodynamiki. Przy wszystkich możliwościach symulacji CFD wiedza fachowa ekspertów pozostaje wciąż decydujących czynnikiem umożliwiającym wyciągnięcie z wyników prawidłowych konkluzji. Dopiero po dokładnej analizie rozkładu ciśnień, linii strumienia przepływu i wielu innych detali fachowiec jest w stanie udzielić dokładnych wskazówek, jakich zmian należy dokonać w danym komponencie. Jeżeli komponent sprawdził się w końcu w symulacji, to dalsze testy przeprowadzane są na 60-procentowym modelu w tunelu aerodynamicznym. Komputerowa symulacja strumienia przepływu nie jest więc konkurencją dla pracy w tunelu aerodynamicznym, ale ją uzupełnia.

Obliczeń dokonuje cała armia komputerów o wysokiej mocy obliczeniowej. BMW Motorsport korzysta przy tym z własnej chmury BMW i może dzięki temu optymalnie wykorzystywać liczbę używanych komputerów dynamicznie i w zależności od innych użytkowników w ramach BMW Group. Tak duże moce obliczeniowe umożliwiają przeprowadzanie kilku kalkulacji jednocześnie. Rezultatem tego jest jeszcze większa wydajność i jeszcze większa precyzja w projektowaniu samochodów wyścigowych BMW Motorsport takich jak BMW M4 DTM czwartej generacji.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!