Z Formuły 1 na publiczne drogi

LeadPhoto Z Formuły 1 na publiczne drogi
Podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie swoją światową premierę miał Mercedes-AMG Project One. Po raz pierwszy dwuosobowy supersamochód – na targach prezentowany w wersji pokazowej – wprowadza na publiczne drogi najnowszą, najwydajniejszą, kompletną technikę hybrydowego napędu z bolidu Formuły 1.
Content

Za stworzenie Project ONE w całości odpowiada Mercedes-AMG. Kompleksowe prace rozwojowe przeprowadzono w ścisłej współpracy z ekspertami Formuły 1 w ośrodku budowy napędów Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth oraz w siedzibie zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport w Brackley. Mercedes-AMG Project ONE stanowi kolejne, obok czterodrzwiowego prototypu AMG GT Concept, spojrzenie w przyszłość strategii wysokowydajnych napędów hybrydowych AMG – sportowej marki Mercedes-Benz.

Od samych początków motorsportu inżynierowie i projektanci marzyli, żeby rozwiązania z pojazdów wyścigowych stosować w samochodach cywilnych. Mercedes-AMG zamienia te marzenia w rzeczywistość – i to na najwyższym poziomie. Motorsport nie jest dla nas celem samym w sobie. W starciu z silną konkurencją pracujemy nad rozwiązaniami, z których korzystają również nasze auta seryjne. Nasze doświadczenia i sukcesy, w tym trzy mistrzostwa świata konstruktorów i kierowców, wykorzystujemy teraz, aby technologię Formuły 1 przenieść na publiczne drogi – w Mercedesie-AMG Project ONE – powiedział dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-AMG Project ONE to pierwszy bolid Formuły 1 z homologacją drogową. Nasz wydajny zespół hybrydowy pochodzi ze świata wyścigów, a elektrycznie napędzana przednia oś stanowi fascynującą mieszankę osiągów i efektywności. Przy mocy systemowej ponad 1000 KM oraz prędkości maksymalnej przekraczającej 350 km/h ten hipersamochód prowadzi się tak samo jak wygląda – po prostu zapiera dech w piersiach – powiedział Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania w koncernie Daimler i rozwój osobowych Mercedesów.

Prototyp wyraźnie wskazuje, czego można spodziewać się po nadchodzącym modelu produkcyjnym. Hipersamochód to najbardziej ambitny projekt, nad którym kiedykolwiek pracowaliśmy. Stanowi kolejne ukoronowanie sukcesu i strategicznego rozwoju Mercedes-AMG jako marki aut sportowych i o wysokich osiągach. Project ONE podnosi poprzeczkę obecnych możliwości technologicznych, a dzięki połączeniu swojej efektywności i osiągów stanowi absolutny punkt odniesienia (w branży motoryzacyjnej – przyp. tłum.). Jednocześnie zdradza, w jaki sposób AMG zdefiniuje swoje hasło „driving performance” w przyszłości – wyjaśnił Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.

Zespół napędowy: turbodoładowany silnik spalinowy i cztery elektryczne

Wysokowydajny hybrydowy napęd plug-in Mercedesa-AMG Project ONE pochodzi wprost z Formuły 1. Stworzono go w ścisłej współpracy z ekspertami w dziedzinie motorsportu z ośrodka budowy napędów Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Zintegrowany, inteligentnie połączony zespół wykorzystuje jeden turbodoładowany silnik spalinowy i cztery jednostki elektryczne: jedną zintegrowano z turbosprężarką, kolejną zamontowano bezpośrednio przy silniku spalinowym i połączono z wałem korbowym, a dwie dodatkowe pracują przy przedniej osi i napędzają przednie koła.

1,6-litrowy benzynowy silnik V6 z bezpośrednim wtryskiem i elektrycznie wspomaganą pojedynczą turbosprężarką pochodzi wprost z bolidu Formuły 1 jeżdżącego w barwach Mercedes-AMG Petronas. Cztery wałki rozrządu w głowicach napędzane są przez przekładnie zębate. Aby uzyskać wysokie prędkości obrotowe, mechaniczne sprężyny zaworowe zastąpiono pneumatycznymi. Jednostka została umieszczona centralnie (przed tylną osią) i może z łatwością „rozkręcać się” do 11 000 obr./min, czyli wartości niespotykanej w autach drogowych. Z uwagi na wyższą trwałość i wykorzystanie „zwykłej”, dostępnej na stacjach benzyny wysokooktanowej, najwyższe obroty są tu i tak znacznie poniżej ogranicznika w silniku F1.

Błyskawiczna reakcja, szybsza niż w wolnossącym silniku V8

Główna zaleta: tak nielubiana „turbodziura” – opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu spowodowana bezwładnością dużej sprężarki – zostaje całkowicie wyeliminowana. Czas reakcji został znacząco skrócony i jest nawet szybszy niż w wolnossącym silniku V8. Elektryczna turbosprężarka generuje prąd, wykorzystując część nadwyżki energetycznej z układu wydechowego, i albo przekazuje go do wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego w ramach procesu rekuperacji, albo zapewnia dodatkową siłę napędową dla jednostki elektrycznej zamontowanej bezpośrednio przy silniku. Ta ostatnia, o mocy 120 kW, jest połączona z wałem korbowym za pomocą przekładni zębatej (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) i stanowi kolejny przykład rozwiązania służącego zapewnieniu maksymalnych osiągów oraz efektywności w F1.

Nowy napęd na cztery koła z całkowicie elektrycznie napędzaną przednią osią

Kolejne dwa silniki o mocy 120 kW każdy pracują przy przedniej osi – każdy połączono z przednim kołem za pomocą przekładni redukcyjnej. Pozwala to na osobne napędzanie i wyhamowywanie każdego z kół i selektywną dystrybucję momentu obrotowego (tzw. wektorowanie), zapewniającą szczególnie wysoką dynamikę jazdy. Inżynierowie Mercedes-AMG przewidują, że podczas codziennej jazdy, dzięki wykorzystaniu silników osiowych, będzie można odzyskać nawet 80 % energii hamowania. Energia ta będzie magazynowana w akumulatorze w celu wydłużenia zasięgu w trybie elektrycznym. Każda jednostka elektryczna ma swój własny układ sterowania, zlokalizowany w podłodze w pobliżu silnika.

Najwyższe noty w zakresie sprawności

Sprawność cieplna silnika spalinowego z elektryczną turbosprężarką (MGU-H) w połączeniu z jednostką elektryczną na wale korbowym (MGU-K) będzie przekraczać 40 %. To poziom nieosiągalny dotąd dla aut seryjnych, potwierdzający dominującą pozycję układu napędowego Project ONE w dziedzinie efektywności. Oznacza to, że samochód pokazowy uzyskuje znacznie więcej energii z 1 litra benzyny niż inne auta – jest więc mocny i ekonomiczny równocześnie. Dla porównania, sprawność termodynamiczna konwencjonalnych silników wytwarzanych seryjnie wynosi około 33-38 %.

Całkowicie nowa, zautomatyzowana 8-stopniowa przekładnia manualna

Siła napędowa trafia do tylnych kół za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni manualnej, opracowanej od zera na potrzeby Mercedesa-AMG Project ONE. Skrzynia jest sterowana hydraulicznie i może działać w trybie zautomatyzowanym lub manualnym – zmiana przełożeń odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy.

Wielowahaczowa konstrukcja z innowacyjnym zawieszeniem typu push-rod

Także w architekturze układu jezdnego inżynierowie Mercedes-AMG nie uznawali kompromisów. Z przodu i z tyłu zastosowano konstrukcje wielowahaczowe. Gwintowane zawieszenie ma kilka szczególnych cech: obie kolumny typu push-rod (drążek przenoszący siły z koła na podwozie jest ustawiony „do góry”) zamontowano poprzecznie do kierunku jazdy. Zadania konwencjonalnych poprzecznic rurowych przejmuje innowacyjny układ sprężyny i amortyzatora. Takie rozwiązanie skutecznie i niezawodnie zapobiega przechyłom w trakcie gwałtownych korekt toru jazdy, a przy tym nie wpływa na komfort.

Z zewnątrz: piękny i bestia

Design pokazowego modelu w oczywisty sposób odwołuje się do klasy premium w świecie wyścigów. Ale przede wszystkim ucieleśnia zasady projektowania Mercedes-AMG – zasady, według których fascynacja zawsze łączy się z funkcją. Każdy element ma tu swój konkretny cel. Efekt: charakterystyczne dla aut z centralnie umieszczonym silnikiem, muskularne proporcje ze znacznie cofniętym kokpitem, masywne nadkola i wydłużona tylna partia nadwozia.

Mercedes-AMG Project ONE to najgorętszy i „najfajniejszy” samochód, który kiedykolwiek zaprojektowaliśmy. Łączy naszą filozofię zmysłowej przejrzystości z osiągami bolidów Formuły 1 – i stanowi doskonałe ucieleśnienie sportowego luksusu – mówi Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. Ekstremalny design tego hipersamochodu stanowi epokowy zwrot w projektowaniu – karoserię pozbawiono wyraźnych krawędzi, a projekt wnętrza ograniczono do niezbędnego minimum.

Mercedes-AMG Project ONE: przyszłość „driving performance”

Podsumowując, Mercedes-AMG Project ONE przeniesie aktualnie stosowaną technikę z Formuły 1 na publiczne drogi i połączy najwyższej klasy torowe osiągi z pełną użytecznością na co dzień. Ale nie tylko – jego celem jest też zebranie licznych wniosków na temat wysokowydajnego hybrydowego napędu plug-in i rozwoju układów zawieszenia oraz pokładowej elektroniki. W przyszłości informacje te pomogą w opracowywaniu seryjnych aut AMG. Ekipa Project ONE intensywnie pracuje nad pomyślną realizacją tej wizji i wprowadzeniem jej na drogi.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!