Zapach "Soul of Motion"

LeadPhoto Zapach "Soul of Motion"
Mazda postrzega swoje samochody jako dzieła sztuki. Kierunki tej sztuki wyznacza filozofia projektowania KODO — Dusza Ruchu.Zastosowanie stylistyki KODO w dwu- i trójwymiarowych formach nie wyczerpało kreatywności projektantów producenta pojazdów. W 2015 roku projektanci postanowili wyjść poza szkice i rzeźby, i dodać czwarty wymiar, odwołując się do zmysłu powonienia, a tym samym rozszerzając możliwości wyrażania KODO.
Content

Chciałem przenieść tę koncepcję na nowy obszar i poszerzyć nasze możliwe sposoby ekspresji – mówi Ikuo Maeda, główny projektant Mazdy. Wiedziałem, że stymulacja zaowocuje przy projektowaniu naszych następnych pojazdów.

Mazda skontaktowała się więc z Shiseido, japońską firmą szczycącą się długą i bogatą tradycją w branży kosmetycznej. Misją było stworzenie czegoś całkowicie nowego: zapachu KODO. Oto jego historia. 

ZAPACH INSPIROWANY NEUTRALNOŚCIĄ EMOCJONALNĄ

Marka Shiseido zaakceptowała wyzwanie i przystąpiła do tworzenia perfum unisex, odwołując do filozofii wzornictwa KODO i stylistyki japońskiej. 

Koncepcja produktu miała połączyć konkurencyjne motywy: energię „KODO — Dusza ruchu” Mazdy i elegancję Shiseido, aby uzyskany efekt był naprawdę innowacyjny. Sam proces także dość nietypowy, ponieważ zapach i opakowanie miały być tworzone jednocześnie, a nie po kolei. Twórcy perfum i projektanci opakowań pozostawali w ciągłym kontakcie, aby osiągnąć doskonałą harmonię obu tych elementów.

Zapach wybrany spośród trzech wersji stworzonych przez Shiseido najlepiej oddawał siłę, pasję i witalność KODO. Zdecydowano się na nuty drzewne wyrażające siłę, skórzane — ze względu na ich witalność i różane kojarzące się z pasją i namiętnością. Aby stworzyć charakterystyczne dla samochodu wrażenie metalu, twórcy perfum dodali owocowe akordy limonki i czarnej porzeczki. Delikatne muśnięcie róży Sutter’s Gold odzwierciedla natomiast nieustanną innowacyjność Mazdy i globalny zasięg firmy. Hybrydowa róża herbaciana, stworzona z połączenia róż Wschodu i Zachodu wyróżnia się zmieniającymi się w czasie kolorem i zapachem. Woda perfumowana, której powstanie zainspirowała emocjonalna prostota, rodzi niezapomniane wrażenie.

Natomiast podczas tworzenia flakonu postawiono — w imię prostoty i czystości stylu — jedynie na podstawowe elementy. Szklany flakon jest ukryty w osłonie, której delikatnie zakrzywione powierzchnie wywołują wrażenie napięcia i oczekiwania, podobnie jak utrzymany w stylistyce KODO wygląd zewnętrzny Mazdy. Osłonę wykonano ze stali nierdzewnej, precyzyjnie tłoczonej, spawanej i polerowanej, aby uzyskać nieskazitelną powierzchnię, dającą efekt odbicia otoczenia.

Nazwa perfum była oczywista: SOUL of MOTION, zapisana eleganckimi czcionkami używanymi przez Shiseido od niemal 100 lat.

Perfumy stały się sławne już po pierwszej prezentacji w połowie 2016 roku. Oczywiście ze względu na zapach, ale również dlatego, że niepowtarzalne ascetyczne opakowanie samo w sobie przykuwało uwagę. Dobre przyjęcie sprawiło, że firma Shiseido zdecydowała się na masową produkcję wersji opartej na dziele sztuki. Mimo że opakowanie wersji masowej zostało wykonane z metalizowanego plastiku, a nie z metalu, zdobyło uznanie międzynarodowych ekspertów w dziedzinie wzornictwa z niemieckiej organizacji iF International Forum Design, którzy przyznali SOUL of MOTION złotą nagrodę iF Design Award 2017 w kategorii opakowań.

Członkowie jury konkursu iF Design Award uznali flakon za kreatywną metaforę filozofii projektowania KODO wykorzystującej ruch, witalność oraz naturalne piękno i wdzięk estetyki japońskiej. We wzorze strukturalnym zostało uchwycone napięcie mięśni gotowych do działania, a język wizualny czerpie zarówno z wzornictwa motoryzacyjnego, jak i ludzkiego ciała, podkreśliło w uzasadnieniu jury. Cała rzeźba jest sama w sobie dziełem sztuki. 

MAZDA I SHISEIDO: WZAJEMNA INSPIRACJA 

Sto lat po stworzeniu swoich pierwszych perfum, japoński twórca kosmetyków wyraża za pomocą zapachu filozofię projektowania firmy motoryzacyjnej.

Nawet jeśli decyzja stworzenia zapachu KODO mogła wydawać się dziwna, to wybór partnera z pewnością już taki nie był. Mazda wybrała Shiseido, ponieważ dostrzegła, że wiele ją łączy z tą firmą, która — tak jak producent pojazdów z Hiroszimy — uznała innowacje za fundament swojego działania. Firma Shiseido powstała w 1872 roku i była pierwszą japońską apteką w zachodnim stylu, znajdującą się w Ginza, dzielnicy Tokio. Później Shiseido, znana z szacunku dla oryginalnych towarów i niekonformistycznego podejścia, weszła na rynek kosmetyczny. Pierwszą drogerię tej firmy założono w 1916 roku, a pierwsze perfumy stworzono sto lat temu. Mimo że Shiseido należy obecnie do największych producentów kosmetycznych na świecie, firma ta pozostała wierna artystycznemu rzemiosłu i estetyce japońskiej. Shiseido postrzega swoje produkty nie tylko jako podnoszące komfort życia, ale także jako dzieła sztuki.

Projektantów Shiseido zaintrygowało wyzwanie — próba wyrażenia KODO zapachem — dlatego też przyjęli zaproszenie Mazdy do odwiedzenia jej światowej centrali, dzięki czemu mogli osobiście poznać cechy charakterystyczne marki. Podczas jazd testowych różnymi modelami Mazdy, zwiedzania zakładów produkcyjnych w Hiroszimie i obserwowania ludzi przy pracy, przedstawiciele Shiseido mogli zobaczyć, jak wiele łączy ich organizacje — przede wszystkim podobny poziom zaangażowania i dbałość o detale.

Podczas jednego dnia [w Hiroszimie] mogłem poznać istotę wzornictwa Mazdy. Pamiętam, że kiedy czekaliśmy na lotnisku na samolot do domu, powiedziałem do kolegi „ciekawe, skąd się bierze ten ogień”, komentuje Yoji Nobuto, dyrektor kreatywny w Shiseido. Wyrażenie tego zapachu — czegoś niewidocznego dla oczu — jest dla nas rodzajem współpracy między formą i treścią. To taka sama współpraca jaka ma miejsce między projektantami i inżynierami przy każdym samochodzie Mazda.

Tak jak projektanci Mazdy, również członkowie zespołu projektowego Shiseido ucieszyli się z możliwości odrzucenia zwykłych ograniczeń w procesie projektowania i zajęcia się nowymi, odważnymi pomysłami. Sztuka daje wolność — rzemieślnicy i kobiety poradzili sobie z tym, co wcześniej uważali za niemożliwe do wykonania. Chodziło im o stworzenie takiego połączenia perfum i opakowania, które ucieleśniałoby ruch, energię i witalność. SOUL of MOTION dokładnie spełnia to zadanie, doskonale wyrażając filozofię KODO, która legła u podstaw zachwycających i nagradzanych samochodów Mazda.

Pracujemy w różnych branżach, ale dążymy do tego samego, jeśli nasze podstawowe aspiracje są takie same. Ze współpracy tego rodzaju wynikają wymierne korzyści, mówi Ikuo Maeda, główny projektant Mazdy. Uważam, że te perfumy stanowią spory wkład w działania Mazdy na rzecz stworzenia dojrzalszej kultury motoryzacyjnej. Jeśli chcemy stworzyć kulturę, bo samo tworzenie samochodów to za mało. Ich użytkownicy realizują własny styl życia, a my musimy znaleźć sposób, aby ten styl uzupełnić. Myśląc w ten sposób, chciałbym, aby używanie tych perfum budziło w ludziach pozytywne uczucia względem Mazdy i żeby dzięki temu Mazda była blisko nich.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!