Mitsubishi będzie wspierać niedowidzących

LeadPhoto Mitsubishi będzie wspierać niedowidzących
Firmy Alps Alpine, OMRON Corporation, Shimizu Corporation, IBM Japan oraz Mitsubishi Motors Corporation utworzyły Konsorcjum Platformy Zaawansowanej Wspieranej Mobilności, działające na zasadach stowarzyszenia o charakterze ogólnym. Dążąc do zwiększenie dostępnych możliwości w życiu społecznym i jakości życia osób niewidomych, konsorcjum opracuje zintegrowane rozwiązania techniczne zwane Teczką Sztucznej Inteligencji - SI, które będą wspierały transport ludzi i komunikację z SI oraz przeprowadzi pilotażowe eksperymenty i pokazy w celu skutecznego upowszechnienia opracowanych rozwiązań. Konsorcjum dąży do osiągnięcia społeczeństwa eliminującego wykluczenia, w którym ludzie, bez względu na jakąkolwiek niepełnosprawność, mogą żyć razem, z wzajemnym szacunkiem dla swojej indywidualności.
Content

Tło powstania konsorcjum
W ostatnich latach liczba osób z upośledzeniem widzenia wzrasta w związku z pogorszeniem się wzroku związanym z wiekiem i pojawieniem się chorób oczu, takich jak jaskra. W badaniu przeprowadzonym przez Japońskie Towarzystwo Okulistyczne oszacowano, że w Japonii jest 1,64 miliona osób z upośledzeniem wzroku, z czego 188 000, to osoby całkowicie niewidome. Niektóre wyniki badań sugerują, że na całym świecie liczba osób z dysfunkcją wzroku potroi się do 2050 roku, co prowadzi do narastania problemów związanych z tak gwałtownym wzrostem liczby osób niedowidzących.

Osoby z upośledzeniem wzroku stoją przed szeregiem wyzwań - jedną z największych przeszkód uniemożliwiających uczestnictwo w życiu społecznym jest brak możliwości swobodnego poruszania się po mieście. Osobom niedowidzącym niezwykle trudno jest wykonywać codzienne czynności, takie jak sprawdzanie trasy na mapie i dostawanie się do celu podróży, chodzenie po ulicy bez wpadania na ludzi i przedmioty, odnajdywanie sklepów poprzez sprawdzanie znaków i szyldów, ustawianie się w odpowiednich kolejkach na stacjach kolejowych i w sklepach, czy zauważanie kogoś, kogo znają i witanie się z tą osobą. Od czasu wprowadzenia w życie nowej ustawy o transporcie bez barier w czerwcu 2006 roku i ustawy o niedyskryminacji osób niepełnosprawnych w kwietniu 2016 roku, w Japonii wdrożono kolejne działania na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym likwidowanie schodów i zastępowanie ich windami w celu poprawy dostępności dla osób na wózkach. Jednak osoby z upośledzeniem wzroku, które nie są w stanie rozejrzeć się dookoła, by poznać swoje otoczenie, nadal stoją przed wyzwaniami w życiu społecznym, w tym podczas dojazdów do pracy i szkoły.

Teczki SI
Aby rozwiązać te problemy, konsorcjum będzie pracować nad stworzeniem Teczki SI, zintegrowanego rozwiązania, które pomoże osobom niedowidzącym samodzielnie poruszać się po mieście, uzupełniając informacje wizualne poprzez połączenie najnowszych możliwości SI z robotyką. Taka Teczka SI będzie składać się z urządzenia przeznaczonego do noszenia na sobie, niczym ubranie i robotem nawigacyjnym w kształcie walizki, przeznaczonym dla osób niedowidzących; można ją będzie łatwo zabierać ze sobą i korzystać z niej, eliminując stres w codziennym życiu. W ramach konsorcjum wiele firm z różnych dziedzin biznesu połączy swoje doświadczenia techniczne i wiedzę, aby stworzyć Teczkę SI. Poprzez eksperymenty pilotażowe firmy zidentyfikują wymagania potencjalnych użytkowników i będą dążyły do osiągnięcia rozwiązania, które złagodzi problemy transportowe i komunikacyjne osób niedowidzących.

Konsorcjum zostało zainspirowane badaniami, które pracujący w IBM Chieko Asakawa przeprowadził na Carnegie Mellon University w USA w zakresie nawigacji dla osób niedowidzących. Konsorcjum przystąpi do współpracy z uniwersytetami, w tym Carnegie Mellon, a także odpowiednimi organizacjami wspierającymi osoby niedowidzące w celu opracowania nowych rozwiązań dostępności.

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich opcji portalu!!