Na czele Ibiza i Arona
Na linii produkcyjnej numer 1, na której wytwarzane są modele Ibiza i Arona, w ciągu ubiegłego roku powstały 264 854 pojazdy, czyli o 14,8% więcej niż w 2018 roku (231 213 aut). Linia nr 2, do tej pory zarezerwowana wyłącznie dla trzeciej generacji Seata Leona, w tym roku rozpocznie produkcję trzech nowości: najnowszej, czwartej odsłony Seata Leona i dwóch modeli Cupry – Leona oraz Formentora. W 2019 roku z linii zjechały 153 864 pojazdy, nieco mniej niż w poprzednim roku (159 486 pojazdów, -3,5%). Tymczasem linia numer 3, zajmująca się produkcją Audi 1, zakończyła rok z wynikiem 81 287 stworzonych samochodów, o 2,8% mniej niż w 2018 roku (83 601).
„Martorell jest jedną z najnowocześniejszych i najbardziej konkurencyjnych fabryk na tle całego europejskiego przemysłu samochodowego. Zarazem osiąga jedne z najwyższych wyników produkcji na kontynencie” – podkreśla wiceprezes Seata ds. produkcji i logistyki, dr Christian Vollmer. „Rok 2020 będzie dla Martorell historyczny. W zakładach rozpocznie się produkcja trzech nowych modeli: Seata Leona, Cupry Leona i Cupry Formentora. Ponadto wraz z debiutem IV generacji Leona, dostępnego także w wersji z napędem hybrydowym plug-in, fabrykę zaczną opuszczać pojazdy wykorzystujące zupełnie nową technologię”.
Niecodzienna choreografia
Obecnie zakłady w Martorell zatrudniają ponad 7 900 osób, zarówno pracowników produkcji, jak i biurowych. W fabryce średnio co 40 sekund pojawia się nowy samochód, co oznacza do 2 300 gotowych pojazdów dziennie. Takie wyniki osiągane są przy 90% maksymalnej wydajności.
Jeden pojazd powstaje z ponad 6 tys. części, składanych w ciągu 7 godzin przez 2 tys. robotów. Wszystkie zachodzące w fabryce procesy tworzą choreografię, która zarazem zapewnia dużą elastyczność w produkcji. „Odwiedzający naszą fabrykę z zaskoczeniem zauważają, że nie wytwarzamy serii identycznych samochodów. Każdy pojazd różni się od poprzedniego. Dzięki systemowi just-in-time integrującemu pracę tysięcy maszyn możemy nieustannie dostosowywać się do potrzeb klientów” – mówi Juan Vivas, szef działu Inbound.
Automatyzacja dla większej wydajności
Seat to pierwszy w Europie producent przemysłowy, które w zakładach wykorzystuje samojezdne wózki transportowe nowej generacji (AGV) działające poza budynkami. Osiem zewnętrznych wózków AGV tworzy 25-metrowy konwój o maksymalnej ładowności 10 ton, transportujący części na 3,5-kilometrowej trasie. Codziennie pojazdy pokonują 240 km. Dzięki nawigacji SLAM (oznaczającej jednoczesną lokalizację i mapowanie), sterowanie wózkami nie wymaga użycia taśmy magnetycznej ani drutów, co przełożyło się na niższe koszty eksploatacyjne. Ponadto inteligentne urządzenia łatwo dostosowują się do nowych tras, a ich wytyczenie nie wiąże się z koniecznością budowy dodatkowych konstrukcji. Flota odpowiada też za redukcję emisji CO2 o 1,5 tony rocznie.
„W ostatnich latach Seat wprowadził pionierskie innowacje w obszarze logistyki, służące teraz jako punkt odniesienia dla Przemysłu 4.0. Wdrożenie zewnętrznych wózków AGV pozwala optymalizować procesy produkcyjne i logistyczne, dzięki czemu fabryka jest bardziej wydajna i zrównoważona” – tłumaczy dr Christian Vollmer.
Rekordowa produkcja Seata
W 2019 roku Seat pobił swój rekord całkowitej globalnej produkcji, zwiększając ją o 12,1%. W ciągu 12 miesięcy powstało 592 019 samochodów (w 2018 roku – 528 293). Poza Martorell Seat korzystał również z pięciu innych fabryk należących do Grupy Volkswagen.
W Kvasinach (Czechy) wyprodukowano 98 370 samochodów Ateca (+8,3%), w Wolfsburgu (Niemcy) – 38 835 pojazdów Tarraco (produkcja rozpoczęła się pod koniec 2018 roku), w Palmeli (Portugalia) – 23 021 aut Alhambra (+17,5%), w Bratysławie (Słowacja) – 11 547 sztuk Mii, modelu, którego produkcję wstrzymano w połowie roku do czasu powrotu w elektrycznej wersji w listopadzie bieżącego roku, a w Mladá Boleslav – 1 506 samochodów Toledo (produkcję zakończono w lutym).
W niemieckim zakładzie w Zwickau hiszpański producent stworzył też 22 pierwsze egzemplarze przedseryjne nowego modelu – w 100% elektrycznego Seata el-Born. Pojazd ten zostanie zaprezentowany w 2020 roku i będzie drugim samochodem Grupy Volkswagen zbudowanym na nowej platformie MEB.
Elektryczna ofensywa Seata
Seat el-Born jest jednym z sześciu zelektryfikowanych modeli Seata, których premiera ma się odbyć do początku 2021 roku. Mii electric, pierwszy w 100% elektryczny pojazd marki dotrze do dealerów w wybranych krajach w nadchodzących tygodniach. Premierowy Leon IV generacji dostępny będzie w wersji hybrydowej plug-in (PHEV). Ponadto w napęd hybrydowy wyposażone zostaną trzy kolejne modele: zapowiedziana nowa odsłona Seata Tarraco oraz Cupra Leon i Cupra Formentor.